RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Førstekandidat i Oslo og partiets talskvinne Hanna Marcussen vil kjempe for grønnere politisk styring i hovedstaden.
Førstekandidat i Oslo og partiets talskvinne Hanna Marcussen vil kjempe for grønnere politisk styring i hovedstaden.

- Miljøpolitikken bærer preg av Frp i byråd

Miljøpartiet de Grønne tredoblet sin oppslutning under årets valg. Nå ser Hanna Marcussen frem mot et grønt kommunevalg i 2011.

SAGENE: I valgkampen ble miljøsaken nedprioritert til fordel for spørsmål om regjeringskonstellasjoner. De selverklærte miljøpartiene Sosialistisk Venstreparti og Venstre er begge blitt utpekt til valgets tapere

Miljøpartiet de Grønne (MdG) har derimot tredoblet sin oppslutning siden forrige stortingsvalg. I Bydel St. Hanshaugen var det eksempelvis under 50 stemmer som skilte MdG fra regjeringspartiet Senterpartiet.

Tar ikke miljøet på alvor

– De som har stemt på oss er mennesker som virkelig føler sterkt for miljøet, og ønsker seg en mer radikal og helhetlig klima- og miljøpolitikk, sier Hanna Marcussen, førstekandidat og talskvinne for MdG i Oslo.

Hun forteller at De Grønne har hatt en betydelig medlemsvekst de senere årene, og at partiet allerede har rettet blikket mot kommunevalget i 2011.

– I den forbindelse vil vi starte opp egne bydelslag i Oslo, sier Marcussen.

Da vi spør henne om hun opplever at byrådet i Oslo tar mijøet på alvor, får vi et kontant nei til svar.

– Byrådet er flinke til å ta æren for at Oslofolk har de laveste klimagassutslippene per person. Dette har ingenting med Byrådet å gjøre - det er en naturlig konsekvens av befolkningstetthet vi kan se i enhver storby, sier hun.

– Miljøsatsningen, eller mangelen på sådan, bærer preg av at Frp sitter i byrådet; man er hverken villig til å diskutere rushtidsavgift, eller å redusere biltrafikken.

Sykkel er ikke en hobby

– Vi sykler med livet som innsats, uttalte sentrale medlemmer i Syklistenes Landsforbund i et intervju med Lokalavisen i august.

Marcussen er enig, og tror langt flere hadde benyttet seg av sykkel om det ikke hadde vært for stor trafikkbelastning og mangel på skikkelige sykkelfelt.

– Det er ikke nødvendig å ta bilen til jobb innenfor Ring 3, sier hun.

– Vi har et godt kollektivtilbud og å sykle er jo det som stort sett går kjappest, selv om det er en risikosport. Sykkelen må sees på som et transportmiddel, ikke en hobby - det er et godt utgangspunkt, sier hun.

Flaut å ha besøk

I 2006 vedtok bystyret at kildesortering av plastemballasje og matavfall skulle være tilgjengelig for alle Osloborgere frem mot 2012.

– Det finnes ikke imponerende. Hvor mange slike tiltak kunne man egentlig satt ut i live om man bare hadde satset, spør Marcussen.

Hun forteller at hun synes det er flaut å ha besøk av folk fra andre landsdeler.

– Det har vært helt uproblematisk å organisere kildesortering både i andre norske byer, og andre storbyer på kontinentet, sier hun.

– Men det er åpenbart lettere å slå seg på brystet og juble over de få tingene som er blitt gjort, i stedet for å fokusere på det som står igjen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere