RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) mener Manglerudtunnel er nærmere enn noen gang.
Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) mener Manglerudtunnel er nærmere enn noen gang.

- Nærmere enn noen gang!

Manglerudtunnel er ett av to prosjekter som har hovedprioritet for styringsgruppen for Oslopakke 3.

MANGLERUD: Av fem store, prioriterte samferdselsprosjekt i Oslo og Akershus er den lenge planlagte tunnelen på Manglerud nå på lista.

- Manglerudtunnel er et viktig miljøprosjekt for dem som bor i området, men den er også et viktig samferdselsprosjekt for dem som kommer sørfra. Vi håper at mange vil foretrekke å kjøre E6 når tunnelene er ferdig, så vi får avlastet E18, sier Jøran Kallmyr, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Løftet fram

Han er med i styringsgruppen for Oslopakke 3 og forteller at det er to av de femprosjektene som har hovedprioritet.

- Vi har løftet fram Manglerudtunnel og det er E18 vestover. Det er disse trekningene som er de største samferdselsmessige utfordringene nå, sier han til Nordstrands Blad.

- Manglerudtunnelen har vært inn og ut av planer de ti siste årene. Hvor sikkert er det at den kommer nå?

- Manglerudtunnelen er nærmere enn noen gang! Det er ganske sikkert at den blir realisert, men vi vil ikke kunne starte bygging før i 2014. Årsaken er at den må reguleres inn, det må prosjekteres og vi må finne ut hvor den skal gå.

Kollektivfeltet Ring 3

- Vil prioriteringen av Manglerudtunnel ha noe å si for det planlagte kollektivfeltet på Ring 3, fra Manglerud til Teisen?

- Jeg kjenner ikke til om planene om tunnel vil få noe å si for planene om kollektivfelt, men det er godt mulig man velger å se på dette samtidig, avslutter Kallmyr.

Trangt om plassen

Anders Aaram er seksjonsleder i Statens vegvesen, Stor-Oslo distrikt, og er ansvarlig for utbyggingsseksjonen. Han forteller det ikke har vært tema hos dem å vente med byggingen av kollektivfelt til man har planene om Manglerudtunnel klare.

- Vi har planer om å begynne byggingen av kollektivfelt fra Manglerud til Teisen neste vår, men det kan jo komme opp i den videre planleggingen av tunnelen. En Manglerudtunnel kan jo bety noe for omfanget av løsningen vi velger, sier han til Nordstrands Blad.

Han legger til at byggingen av tunnelen vil ta tre til fire år.

- Med byggestart i 2014 betyr det rundt åtte år med kollektivfelt. Et kollektivfelt vil være enda viktigere i en slik byggeperiode, hvor det kan bli trangt om plassen, sier han.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen er i møte i Stortinget i hele dag i forbindelse med Nasjonal Transportplan. Det har dermed ikke lykkes Nordstrands Blad å få svar på hvor Mosseveitunnelen er på prioriteringslista.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere