RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Dronning Eufemias gate går like foran barcode-rekken i Bjørvika. Gaten imponerer ikke syklistene.
Dronning Eufemias gate går like foran barcode-rekken i Bjørvika. Gaten imponerer ikke syklistene. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten

- Oslos verste sykkelgate

Sist oppdatert:
Og byen er generelt dårlig tilrettelagt, mener byens sykkeleksperter.

OSLO: - Det er mye å ta av, så det er vanskelig å velge, svarer syklist Olav Torvund på spørsmål om hvilke områder i Oslo som er dårlig tilrettelagt for sykler.

Likevel er det ett område som blinker seg klart ut for Torvund:

- Dronning Eufemias gate.

Torvund har tidligere skrevet et blogginnlegg hvor han refser dårlig tilrettelegging og mener at trær har blitt prioritert fremfor syklister.

«Våghalsspranget»
- Gulleksempelet må vel være paradegaten Dronning Eufemias gate med «Våghalsspranget», der smale sykkelfelt skifter side i veibanen over et kryss, og høyresvingende motorkjøretøy med rød svingpil krysser sykkelfelt som har grønn sykkel-lysregulering, sier Solem. 

Les også: - Konflinkten mellom sykkel og bil har nådd kokepunktet

Torvund sier at Dronning Eufemias gate er verstingen, men at hele Bjørvika er et eksempel på at de som har hatt ansvaret ikke har tenkt seriøst på sykkel. 

Olav Torvund er langt fra imponert over tilretteleggingen for syklister i Oslo.


- Her snakker vi om syklistenes E18, så det bør være en sykkelvei av høy kvalitet. Den burde vært planlagt inn fra start. Det er åpenbart at man ikke har tenkt på dette før det meste annet var planlagt, og vi får et ubrukelig, smalt sykkelfelt, som blir enda verre enn sykkelfelt vanligvis er, på grunn av beplantningen.

Les også: - Dette er symbolet på det moderne Norge

Mange dårlige områder
Torvund får støtte fra Trond Solem, styreleder i Syklistenes Landsforening i Oslo. Det to syklistene mener det er vanskelig å sette opp en «verst 3-liste». Rett og slett fordi det er for mange steder som er dårlig tilrettelagt.

Solem trekker frem at flere steder forsvinner sykkelfeltene, i tillegg til smale sykkelfelt.

- Så er det alle steder der smale sykkelfelt er okkupert av gateparkering på innsiden. Dørsonene til bilene her gjør det veldig ubehagelig å sykle på slike steder. Kirkeveien, særlig rundt Majorstua, og Toftes gate er grelle eksempler.

Les også: Helge (30) ble kjørt ned i sykkelfeltet

Konkurrerer med fotgjengerne
Torvund trekker fram det han mener er forsømmelse av strekningen Gamlebyen - Ryen, dårlig sykkeltraseer i Groruddalen, hovedsykkelveien fra Røa, Kongsveien og Veitvet-området. 

- Og sentrum er i det store og hele veldig dårlig, sier han.

- Man får finne seg til rette som best man kan, og bruke fortauene. Når det er konflikt mellom syklister og fotgjengere på fortauet, er det en villet politikk fra byrådets side, sier Torvund.
Han mener at det absolutt ikke er liten plass, og at det er tøv når politikerne hevder dette.

- Det er mer enn nok av plass, det er spørsmål om hvordan plassen brukes. Byrådet har til nå prioritert gateparkering, til tross for at parkeringshusene står halvfulle, og har god plass til alle bilene som er parkert på gaten i sentrum.

Les også: Slik skal Oslo tredoble sykkeltrafikken

Vil finnne trygge løsninger

Miljø-og samferdselsbyråd, Guri Melby (V), er heller ikke fornøyd med løsningen i Dronning Eufemias gate.

Hun har tatt initiativ til at Sykkelprosjektet i Oslo kommune og Statens Vegvesen skal komme opp med en liste over mulige tiltak for å gjøre sykkelfoholdene i gaten bedre. 

Guri Melby (V).

- Løsningen er ikke god nok, kommenterer Melby til dittOslo. 

Melby viser også til rapporten om sykkelstrategi for hovedstaden. Målet er å øke sykkelandelen med minst 16 prosent. I denne kommer det også frem at syklistene skal føle seg trygge på sykkelveiene. 

For å få dette til vil byråden at sykkelen gjøres til en del av byliv og byrom. Målet er å skape et tett sykkelveinett med egen Oslo-standard og at hele Oslo skal engasjeres i utviklingsarbeidet. 

Les også: Slik skal Oslo tredoble sykkeltrafikken

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere