RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Vi har det beste matemateket

Fredag fikk fem heldige skoler diplom og en pengesum på 50.000 kroner for beste matematek. Kjelsås skole var en av vinnerne.

Frogner: For andre år på rad ble prisen for beste matematek delt ut. Utdelingen fant sted på Hartvig Nissen skole. Av 20 skoler som deltok i konkurransen, fikk fem skoler pris. Alle vinnerne ble tildelt 50.000 kroner som skal brukes til å viderutvikle mediateket, ta i mot besøkende som kan inspireres til anskaffelse av matematek eller å promotere rommet på internett.
Matematek er et utviklet rom som elevene kan lære det praktiske i matte. Her finnes ting som gjør at de unge kan se hva formler går ut på, forteller byrådssekretær Torunn Smedal.
Vi tror dette er med på å bedre kompetansen og utviklingen. Matemateket er et hjelpemiddel som er mer praktisk, sier Smedal.
Hun er med utdanningsbyråd Torger Ødegaard, som er tilstede for å dele ut premiene.
Dette er veldig bra, og vi ser at slike rom hjelper. Målet er at alle grunnskolene i Oslo skal ha slike rom i utgangen av 2007, sa Ødegaard, som takket lærerne for all energien de har lagt i rommene og deres jobbing med å utvikle elevenes mattekompetanse.
Tilsammen er det 85 skoler som har et slikt rom.

Stolte


Kjelsås er en skole som er under utvikling. På grunn av manglende rom, valgte skolen en foreløpig, men kreativ løsning.
Vi ga alle lærerne som ønsket det, en koffert og 500 kroner. Med pengene skulle de fylle kofferten med ting som brukes i mediateker, sier rektor Alf Hansen.
Han forteller at skolens ønske er å knytte læremidlene til baser og stadier der barna er.
Mattelærer Marianne Lund og undervisningsinspektør RandiTallaksen var med Hansen for å motta prisen.
De har vært enorme pådrivere, sier Hansen.
Fordelen med kofferten er at alle lærerne kan tilpasse innholdet i den etter behov, sier Lund.

Jury med kriterier


For å komme frem til vinnerne, ble en jury med representanter fra Universitetet, Høyskolen og NIBR plukket ut. Juryformann Anni Selle er lærer og har vært en pådriver for matemateker i sin kommune, Fetsund.
Juryen hadde ulike kriterier som de dømte utfra.
Om Kjelsås fortalte Selle at juryen syntes skolen hadde en original innfallsvinkel, ettersom skolen er under ombygging.
Målet skolen har, kommer tydelig frem, og de benytter uteplassen på skolen bevisst.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere