RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frogner-forfatteren Lars Saabye Christensen mener at å skrive er en kamp. Og sånn skal det være.
Frogner-forfatteren Lars Saabye Christensen mener at å skrive er en kamp. Og sånn skal det være. Foto: Foto: Nils Gjerstad

– Å skrive er en kamp hele tiden

– Å skrive er en kamp hele tiden, sier Lars Saabye Christensen, som i år er ute med to nye romaner. Mens det er Tom Waits han helst vil snakke om.

FROGNER/BERGEN: Det er en sen kveld på Det akademiske kvarter i Bergen. Salen er full av unge mennesker som vil høre Frogner-forfatteren Lars Saabye Christensen og Tom Stalsberg snakke om en av populærmusikkens mest mystiske skikkelser, basert på boka om Tom Waits, «Men buicken står der fremdeles» (2009), som de to har skrevet sammen.

Poetisk og krevende

Etter møtet med det eksamensklare publikummet får vi en prat med den 57 år gamle forfatteren.

– Vi reiser rundt med musikere som Knut Reiersrud og Stian Carstensen i forbindelse med boka vi har laget. I kveld var det det som kan kalles en samtalekveld om Tom Waits. Jeg tror nesten kan si at det er en lidenskap.

Blant Waits-tekstene Christensen har gitt norsk språkdrakt, er den stemningsfulle Shore Leave fra Swordfish-trombones (1983).

– Shore Leave er en viktig sang for meg. Den kombinerer poesien og refrenget på en fantastisk måte. Klart det er krevende. Jeg jobbet ganske nøyaktig med å finne ut hva de tingene han skriver betyr. I USA har jeg snakket med folk som heller ikke skjønner hans referanser. Så da må jeg ta noen sjanser selv, sier forfatteren som presiserer at han bare leser Tom Waits, og synger ikke.

– Jeg kan ikke synge. Men Tom Waits har en helt unik form for resitering av dikt, som går over i sang og refreng.

Nærkontakt med Waits

I boka leter Christensen og Stalsberg etter Tom Waits i USA. Hvordan har det seg at de ikke fant ham? Forfatteren ler litt.

– Egentlig så var vi ikke interessert i å finne ham. Det var litt halvhjertet. Det som var interessant var å finne stedene og referansene hans. Jeg har hatt nærkontakt med Tom Waits en gang, i Minneapolis i 1997, hvor han holdt en fantastisk konsert.

– Har du vurdert å skrive en tilsvarende bok om Tom Waits som med Beatles?

– Nei, det må andre gjøre. Det betyr ikke at han ikke er viktig for meg. Han har vært en inspirasjon for meg i poesien. Allerede fra et ganske tidlig tidspunkt lot jeg meg inspirere av Waits i måten han forteller historier på. Det legger jeg heller ikke skjul på.

Produktivitet og disiplin

– Hvordan er Tom Waits litterære stil?

– Alle som er gode forfattere, har en egen stil. Han har en fantastisk evne til å kombinere sangtekster med stor poesi. Det har inspirert meg. Det er på et høyt nivå, og han er en poet av rang, men så gjemmer han det inn i musikken sin, sier Lars Saabye Christensen, som også mener at Waits fremdeles absolutt utvikler seg som musiker.

– Han er en enormt produktivt mann. Det tror jeg skyldes at han sjelden drar på turne.

Produktiv har også forfatteren selv vært siste tiden, med både to romaner i høst, et film-manus og teaterstykket «Chet Baker spiller ikke her».

– Jeg ser ikke på meg selv som produktiv. Det som er min kjerne er poesien og musikken. Alt det andre er et slags frynsegode, mener Christensen. – Når man skriver og lever som forfatter, så må man like å være forfatter, fordi man skriver alene. Ellers får man mer lyst til å gå ut og leke med kameratene. En roman tar det fire år å skrive.

Disiplin er en uhyre viktig for en forfatter. Det blir ikke lettere med årene, men vanskeligere. Den eneste trøsten er at jeg har klart det før – og må klare det igjen. Litteratur skal være vanskelig. Den dagen det er lett, så blir det et problem rett og slett, sier Christensen.

– Hva med sosiale medier på nettet, er det ikke forstyrrende?

– Der har jeg blitt så gammel at jeg gidder ikke å følge med. Jeg lar det skure og gå. Jeg ser noe som jeg misliker sterkt; privatiseringen av hele vårt sosiale rom. Det er farlig og fordummende. Det ligger en holdning som jeg ser på som et skummelt scenario. Jeg håper at litteraturen går en helt annen retning.

Utfordrende dansk

De to bøkene Christensen har skrevet i høst, er annerledes enn mye annet han har gjort. «Mitt danske album», en bok satt til København, er både viktig og spesiell for ham.

– Det er en bok til min far, som jeg skrev til han mens han lå på dødsleiet. Det var ikke noe tragisk i den forstand, han var en meget gammel mann. Som ung var han en dyktig fotograf. Jeg bestemte meg for å lage en bok med utgangspunkt i hans fotografier. Min utfordring har vært ikke å gjøre stoffet privat, men også gyldig for andre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere