RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mona Lindstad (t.v.) og Anne Grethe Jahren synes Torshov-gatene føltes litt «død» med mange tomme butikklokaler. Dermed starta de selv butikk.
Mona Lindstad (t.v.) og Anne Grethe Jahren synes Torshov-gatene føltes litt «død» med mange tomme butikklokaler. Dermed starta de selv butikk.

– Beboere må bruke nærmiljøet

Anne Grethe Jahren og Mona Lindstad så seg lei på tomme butikklokaler på Torshov. De tok saken i egne hender.

TORSHOV: – Det er jo begrensa hva man kan handle av kaffe og eiendommer, smiler Anne Grethe Jahren, og viser til næringslivet på Torshov, som i lang tid begrensa seg til kafeer, storkiosker og eiendomsmeglere.

– Bor her selv

En rekke butikker på Torshov stengte dørene for noen år tilbake, og resultatet var en mengde tomme lokaler, samt mye storkiosker og eiendomsmeglere.

Jahren er slettes ikke negativ til ovenstående, men mente næringslivet trengte mer for å skape et levende næringsliv.

– Det har vært mye ledige lokaler her, og det gjør jo gatene litt død, sier Jahren.

For en måned siden åpna hun interiørbutikken Sandslottet i Torshovgata, sammen med Mona Lindstad. Bakgrunnen for virksomheten er slettes ikke bare interesse for interiør og butikkdrift . Tvert i mot er en genuin interesse for nærmiljøet årsak til at beboere på Torshov nå kan handle interiør i eget nabolag.

– Vi bor på Torshov selv og synes vel butikklivet var litt skralt, så da tenkte vi at den beste måten å gjøre noe med det var å åpne selv, forteller de to.

Les også: BU-leder engasjerer seg i bydelens butikker

Vil ha flere butikker

I løpet av det siste året har imidlertid nærinslivet på Torshov begynt å endre seg. I fjor åpna blant annet butikken Mustang Sally i Vogts gate. Like bortenfor Sandslottet ligger også butikkene Ruth 66 og Dyresjappa, som har flere år bak seg på Torshov.

Innehaverne av Sandslottet ser positivt på både gamle travere og nyetableringer.

– For at folk skal handle her så er det bare bra at det er flere her, det handler om å etablere et butikkmiljø, sier Jahren.

– Vi har snakket med noen av de andre rundt her, og de klarer seg bra, men det er klart at det nytter ikke å bare ha en god idé, sier Jahren.

Krever mer

Torshov bærer preg av å være et boligstrøk, mener Jahren, som understreker at det stiller krav til næringsdrivende.

– Vi kan ikke bare regne med at folk synes det er koselig her. Vi må ha evnen til å fornye oss hele tiden, sier Jahren.

– Vi kan ikke ha en stor varebeholdning, og vi må skifte ut utstillingen relativt ofte. Dette er et sted som folk passerer, så vi må jobbe for å gjøre det attraktivt å komme innom.

Trenger et annet tilbud

For Jahren har befolkningsgruppa på Torshov også vært viktig. Fra å være et sted med mange eldre, er Torshov i ferd med å bli et sted med stadig yngre befolkning.

– Det betyr jo at det er et sted som har behov for et annet tilbud, sier hun, og legger til at folk som bor i området også må ta ansvar, dersom de ønsker et levende butikkliv på Torshov.

– Det er noe med det å bare «poppe ute» å handle. Folk må bruke nærmiljøet sitt, avslutter hun.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere