RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tøyen skole er en av skolene som har en innvandrerandel på over 90 prosent.
Tøyen skole er en av skolene som har en innvandrerandel på over 90 prosent.

– Bussing ikke løsningen

Foreldre, politikere og fagfolk diskuterte løsningen på gode flerkulturelle skoler i går kveld.

GAMLEBYEN: Det var i Bydelsadministrasjonen i Gamle Oslo at partiet Rødt inviterte til åpent møte om temaet mandag kveld.

LES OGSÅ: Ingen etnisk norske 1.-klassinger – rektor mener det ikke er noe problem

Rektor ved Gamlebyen skole, Hanne Hauge, innledet med å fortelle hva som la bak at denne skolen, hvor 57 prosent av elevene har minoritetsbakgrunn, har et godt omdømme.

– Vi er opptatt av høyt faglig nivå. Vi har små klasser, med maks 18 elever, slik at vi kan ha tett oppfølging av hver enkelt elev, sa Hauge.

LES MER OM DEBATTEN OM BUSSING AV SKOLEELEVER:

Vil busse svake norsk-elever

Vurderer bussing av innvandrerelever

– Tilhørighet viktig

Hauger fortalte at tett oppfølging i siste instans kunne bety hjemmebesøk hos foreldrene om nødvendig. Rektoren stilte spørsmålstegn rundt bussing av elever til Oslo vest. Hun var heller ingen tilhenger av fritt skolevalg, da hun mente sterk tilhørighetsfølelse til nærskolen var viktigere.

LES OGSÅ: Håkon Haugli (A): – Jeg føler avmakt

– Foreldrene får sende barna sine på den nærskolen hvor de hører hjemme, ellers får de bare flytte, mente Hauge.

Ble utstøtt

Ingunn Sollie fra Løkka fortalte at kulturforskjellene ble så store at hun for to år siden valgte å flytte sin sønn da 8 år gamle sønn fra Vahl skole og til Lakkegata skole.

– Vahl var en skole hvor 97 prosent av elevene hadde fremmedspråklig bakgrunn. Det ble veldig vanskelig for sønnen vår å få seg venner. Han ble ikke bedt i bursdager, og han følte seg veldig ensom, sa Sollie.

Hun mente ledelsen ved Vahl skole opptrådte unnvikende til problemet, men hun roste ledelsen ved Lakkegata skole hvor sønnen er elev i dag.

Sollie mener Løkka har fått et demografisk problem, blant annet med for stor tetthet av kommunale boliger og sterk konsentrasjon av lavterskeltilbud for rusmisbrukere. Hun frykter at Løkka tappes for resurssterke barnefamilier om bydelen ikke gis et løft.

Riktig rektor

Forfatter av boka «Riktig rektor», Jon Morten Melhus, trakk fram Jordal skoles positive utvikling som eksempel på hva god skoleledelse kan få til.

– En god rektor er en som klarer å skape en inspirerende arbeidsplass. Dette blant annet ved at rektoren kontinuerlig gir lærerne tilbakemeldinger. En god rektor må også prioritere riktig og ta de nødvendige grep, slik at lærerne kan gjøre det som er viktigst, nemlig å undervise elevene, mente Melhus.

Åpen skole kveldstid

Elin Volder Rutle fra Rødts bystyregruppe innvendte at også Vinderen på Oslo vest hadde segregeringsproblemer, i form av en ensartet rik og høyt utdannet befolkningsgruppe. Videre mente hun fritt skolevalg måtte avskaffes, og at gratis barnehage og SFO var riktige integreringstiltak.

Oppsummerende mente flere at skolen også måtte være en viktig integreringsarena på ettermiddags- og kveldstid. Rektor Hauge ved Gamlebyen skole fortalte at det fantes lærere som kunne tenke seg å jobbe kveldstid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere