RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Einar Støp-Bowitz stiller seg spørsmål over samferdselsetatens etablering av sykkelfelt i Ullevålsveien. – Er dette et sykkelfelt, eller er det parkering? sier han.
Einar Støp-Bowitz stiller seg spørsmål over samferdselsetatens etablering av sykkelfelt i Ullevålsveien. – Er dette et sykkelfelt, eller er det parkering? sier han. Foto: Foto: Marte Kristiansen

– De bryter norsk lov

– Dette er parkeringsplasser, sier Einar Støp-Bowitz, som mener kommunen lyver når de sier de bygger sykkelfelt i Ullevålsveien.

ADAMSTUEN: – Det er ikke sykkelfelt de bygger. Et sykkelfelt trengs ikke å bygges, men bare markeres med hvit stripe i den eksisterende kjørebanen, sier sykkelentusiasten Støp-Bowitz irritert.

– Voldtekt av «Idioten»

Støp-Bowitz sikter til et skilt som er satt opp i forbindelse med veiarbeidene i Ullevålsveien ved parkanlegget «Idioten». Der står det; »Oslo kommune, samferdselsetaten, bygger sykkelfelt i Ullevålsveien.»

– Det samferdselsetaten bruker altfor mange penger på her, er å bygge nye parkeringsplasser for biler. Vi vet at fortauet er hellig, og nesten like hellig som park, men her lar de alt gå for å få plass til bilen. Her bruker kommunen millioner av kroner på å «voldta» parkarealet «Idioten» for å lage noen få parkeringsplasser, sier han.

Les også: Kunne vært billigere

 

– Parkering struper byen

Den selvutnevnte sykkelhistorikeren er for en universell utforming av alle gater og veier, og mener Vegdirektoratet bør omdefinere veinormalen, slik at det ikke finnes veinormaler uten sykkelfelt.

– Jeg er absolutt for at alt felles ferdselsareal blir utformet slik at både gående, syklende og motorisert kjørende uhindret og sikkert kan forflytte seg fra A til B. Offentligheten har glemt dette med ferdselsareal. Det er ikke lagringsplass til kjøretøy som ikke er i bevegelse, forklarer han.

Hindrer fri ferdsel

Støp-Bowitz mener vår rett til å ferdes fritt blir hindret på grunn av måten kommunen og samferdselsetaten lager veier i Oslo by.

– Allmenn ferdselsrett er fremdeles juridisk gjeldende norsk rett. I tillegg foreskriver Veglovens paragraf 57 straffansvar for «enhver som plasserer noe som helst som er til hinder for allmenn ferdsel» på, eller i nærheten av, allment ferdselsareal. Motorvogn som ikke er i ferdsel, altså parkert eller lagret er så absolutt til hinder for allmenn ferdsel, forklarer han.

Derfor mener han kommunen bryter norsk lov.

Store kostnader

Den over middels sykkelengasjerte mannen er i tillegg frustrert over kommunes bruk av penger, og mener de i dette prosjektet tar av sykkelveibudsjettet for å lage parkeringsplasser.

– Se på deler av Ullevålsveien hvor det er malt opp sykkelfelt med litt maling. Hva koster det å markere 100 meter sykkelfelt i forhold til hva denne ombyggingen koster? Det er et spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.

Steinar Holt i Samferdselsetaten bekrefter at sykkelfeltet kunne vært bygget billigere. Han sier kombinasjonen av parkeringsplasser og sykkelfelt er et kompromiss på grunn av den lokale motstanden mot å miste parkeringsplasser. Les hele saken her!

 

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere