RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TRIVES: Resultatene etter prøveprosjektet i Drøbaksgata er overveldende i følge beboerne Synnøve Sørensen og Jaafar Hassan. FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN
TRIVES: Resultatene etter prøveprosjektet i Drøbaksgata er overveldende i følge beboerne Synnøve Sørensen og Jaafar Hassan. FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN

– Det har blitt så fint her nå

Beboerne i Drøbakgata 1 har fått en ny hverdag, takket være godt samarbeid med Boligbygg og bydelen.

SAGENE: – Det har blitt så mye bedre her nå som vi har fått en egen bomiljøkonsulent, og det gjør at jeg føler meg tryggere her, sier beboer Louisa Davis.

Siden 2008 har nemlig Drøbakgata 1 vært med i et prøveprosjekt for utvalgte kommunale gårder i Oslo indre øst. Hensikten var å bedre bomiljøet i gårdene, som i lang tid har vært preget av forfall. Drøbakgata 1 var et godt eksempel.

Fjernet tagging og søppel

– Før var det mye skriverier på veggene her og mange slapp søppelet sitt rett ned i oppgangen, forteller Synnøve Sørensen, som har bodd i blokka i 19 år.

– Men nå tror jeg de har fått litt skikk på den oppvoksende generasjon, det har blitt så mye bedre her, smiler hun.

Og det har vært relativt enkle grep som har blitt satt i verk. Sørensen har selv tatt ansvar for å tømme en plastbalje, som har blitt satt ut ved postkassene til å samle opp reklame og annet papiravfall.

Ap-politiker: – Veldig gledelig

– Ja, jeg tømmer den. Jeg liker å ha det pent og ryddig rundt meg, og nå er det så mye enklere å holde det fint. Før fløyt det jo overalt, forteller hun.

Reza Rezaee i bomiljøtjenesten i Bydel Sagene er glad for at prosjektet har vært så vellykka, men understreker at suksessen kommer etter nøye planlegging og godt samarbeid.

Godt samarbeid

– Vi har samarbeidet veldig godt med både Boligbygg og beboerne. Da prosjeketet starta opp i 2008 hadde vi allerede gjort en god del planlegging, blant annet i form av beboermøter. Disse resulterte i en liste på 33 punkter, som var ønsker fra beboerne. Da prosjektet ble satt i gang hadde allerede bomiljøkonsulenten disse å ta tak i, forteller han.

En egen bomiljøkonsulent er en del av prosjektet. Vedkommende har fått i ansvarsoppgave å bistå beboerne med praktiske gjøremål, samt å hjelpe til med å bedre en del av det fysiske miljøet. Blant annet har maling av oppgangen og oppgradering av både postkasser og ringeklokker stått på planen. Snart er også nye heiser installert i blokka.

– Får hjelp med en gang

I tillegg har beboerne fått et eget rom, som nesten hver eneste kveld er fylt opp med sosiale aktiviteter.

– For meg er det kjempefint, for jeg er alene, og har ikke alltid så mange steder å gå. Nå kan jeg komme hit og snakke, eller fortelle hvis det er noe, sier Louisa Davis.

For beboerne har også bomiljøkonsulenten vært avgjørende.

– Nå er det en person i blokka, som hjelper til med ting. Tidligere når vi har hatt problemer, så har vi ringt Boligbygg, men der blir vi enten stående i lange telefonkøer, eller så kommer vi ikke fram og får et svar. Nå kan vi bare komme ned hit og banke på døra, så får vi hjelp, smiler Jafaar Hassan.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere