RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Alf G. Astrup og Erik G. Tandberg ved resultatet av beboernes to måneder lange kamp mot Ruter. Men beboerne på Gulleråsen avspises med et busstilbud som bare kjøres mellom 07.30 og 15 på hverdager.
Alf G. Astrup og Erik G. Tandberg ved resultatet av beboernes to måneder lange kamp mot Ruter. Men beboerne på Gulleråsen avspises med et busstilbud som bare kjøres mellom 07.30 og 15 på hverdager. Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup

– Dette er en gledens dag

Beboerne på Gulleråsen er igjen knyttet på hovedstadens kollektivnett. Men busstilbudet har store begrensninger.

GULLERÅSEN: 07.14 onsdag morgen, 12. januar, gikk den første «buss for bane» fra Gulleråsen stasjon. I minibusser skal reisende i retning sentrum fraktes til Slemdal fra den stengte stasjonen.

– Dette er en gledens dag. Det viser at vi har fått gjennomslag for at også vi på Gulleråsen skal være tilknyttet kollektivnettet, sier Erik G. Tandberg til Akersposten, som er med for å teste tilbudet den første morgenen, selv om stoppestedet var litt vanskelig å finne.

Tilbud med restriksjoner

Tandberg og Alf G. Astrup i aksjonsgruppen for bevaring av Gulleråsen stasjon, er likevel enige om at gleden har en bismak.

LES OGSÅ: Kongen møtt av demonstranter

– Dette er et kollektivtilbud med kraftige restriksjoner. Bussen går med kvartersruter mellom klokken 7.30 og 9. Frem til klokken 15 går det halvtimesruter. Etter klokken tre har vi altså ingen kollektivtilbud, dersom man skal til byen på kino eller i selskap, sier Astrup, som peker på at det er mange eldre beboere i området.

– Med t-banen ville vi hatt 67 avganger i døgnet, nå har vi 19. Det er ikke en tredel engang.

 LES OGSÅ: – Gulleråsen en skandale

– Et sjokk

– På grunn av ombygging av Holmenkollbanen har vi stått uten kollektivtransport i ett år. Vi gledet oss til at banen skulle åpne 6. desember i fjor, men opplevde det som et sjokk da vi i september, via media, leste om at stasjonen kanskje likevel ikke ville bli åpnet. Det er temmelig arrogant av Ruter, som dermed bare hadde tenkt å kutte ut stasjonen uten å gi oss noe nytt tilbud, sier Tandberg.

I nøyaktig to måneder kjempet aksjonsgruppen for gjenåpning av stasjonen. I åpningstalen av den nye Holmenkollbanen, nevnte ordfører Fabian Stang spesifikt at det måtte komme en løsning for Gulleråsen stasjon. Men det var først da byrådsleder Stian Berger Røsland engasjerte seg personlig i saken, og inviterte aksjonsgruppen og bydelspolitikere til et møte, at Ruter gikk med på å opprette et midlertidig busstilbud.

Før VM

– Personlig er jeg veldig glad for engasjementet. Samtidig er det beklagelig at saken måtte opp på det nivået for at vi skule få buss fra Gulleråsen stasjon, sier Astrup, som mener både Ruter og politikerne bokstavelig talt burde ha kommet på banen mye tidligere.

– Holmenkollbanen har vært behandlet stemoderlig i alle år, sier han.

LES OGSÅ: – Burde skamme seg

– Selv om vi er glade for å ha fått et busstilbud nå, er ikke dette noen permanent løsning. Vi er klare på at t-banen må betjene Gulleråsen stasjon før VM, hvis ikke vil vi fortsette å aksjonere, sier Astrup.

– I møte med Ruter har de sagt at det ikke er noen sikkerhetsrisiko å åpne én dør for av- og påstigning på Gulleråsen stasjon. Nå har vi har blitt lovet at utfallet av den vurderingen skal være klar i løpet av neste uke, sier Tandberg.

Facebook-gruppen "Bevar Gulleråsen stasjon" har i skrivende stund 369 medlemmer.

LES OGSÅ: Vil åpne Gulleråsen

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere