RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Dette er helt idiotisk!

På Ryen er det plantet trær i sykkelfeltet. – Rigide normer gjør at fornuften må vike, sier Jøran Kallmyr (FrP) oppgitt.

RYEN: Bystyremedlem Jøran Kallmyr sykler fra Bogerud til sentrum flere ganger i uka. Nå krever han tiltak i Enebakkveien mellom Ryen og Sandstuveien, som er en del av hovedsykkelveinettet i Oslo.

Konfliktfylt strekning

– Da jeg var samferdselsbyråd fikk jeg mange mailer fra folk som klaget på strekningen og fortalte om konflikter mellom bilister og syklister. Da jeg flyttet til bydelen oppdaget jeg selv hvor sprøtt det er, sier Kallmyr.

– Fortauet er utvidet for å gi plass til sykkelfelt, men stripen som skiller mellom syklister og fotgjengere er frest vekk. Og så har man plantet trær midt i sykkelfeltet!

Kallmyr rister oppgitt på hodet.

– Her har vi altså et sykkelfelt som er tilrettelagt med av- og påkjøringer ved fortauskantene, og så kommer det en helt unødvendig rekke med pistrete trær. Det er helt idiotisk, sier Kallmyr.

– Uten merking bruker de gående hele fortauet. Da velger syklistene veibanen, og bilistene blir sinte fordi vi ikke sykler på det brede fortauet. Jeg har blitt tuta på flere ganger, men som syklist, en voksen mann, aldri i verden om jeg vil risikere å kjøre på et barn. Det kan bli fatalt i 40-50 kilometer i timen. Da blir jeg heller påkjørt selv...

LES OGSÅ: Vil ha tryggere skolevei på Abildsø

Krever handling

Kallmyr begynte å se på saken da han var samferdselsbyråd, og har bedt sin arvtager Ola Elvestuen (V) følge opp.

– Grunnen skal være en ny sykkelnorm som sier at det må være nivåforskjell mellom sykkelfelt og fortau. Statens Vegvesen har nok gjort det meste av dette, men jeg skal ikke legge all skyld på de. Kommunen er nok også innblandet, sier Kallmyr.

– Reglene gjør det vanskelig å lage et godt sykkelveinett i Oslo. Det burde være mulig med dispensasjon i normen her, så trærne fjernes og vi får tilbake fortausstripene på begge sider av veien. Da blir det bedre for alle, og vi slipper konflikter, sier Kallmyr.

– Inntil sykkelveinettet er ferdig utbygget er to ting viktig. Det må være forståelig og sikkerhetsmessig, og det er det ikke her nå, sier Kallmyr.

– Problemet er veldig enkelt å løse. Man trenger bare en motorsag, et malingspann og litt asfalt, så er det gjort!

Nyasfaltert tabbe?

Mens Kallmyr er oppgitt over trærne, er en annen beboer oppgitt over at hele fortauet på motsatt side nettopp er blitt nyasfaltert etter gravearbeider, uten at man har benyttet anledningen til å trekke inn fortauskanten for å få den ønskede nivåforskjellen.

– Her kunne de bare ha flyttet inn kantsteinen for å få sykkelfelt. Da hadde vi muligens blitt kvitt all kjøringen og parkeringen på fortauet også, skriver en leser.

Han etterlyser også en oppgradering av Enebakkveien mellom Ryen og Abildsø, i takt med økt utbygging og trafikkmengde i området.

LES OGSÅ: Mor og sønn på sykkel påkjørt i Enebakkveien

Vegvesenet jobber med saken

Bymiljøetaten opplyser at selv om Enebakkveien er kommunal vei, er det Statens Vegvesen som har ansvaret for sykkelstrekningen her. Strekningen Ryen-Sandstuveien er en del av sykkelrute E6.

– Oppmerkingen forsvant etter et pålegg fra Veidirektoratet, fordi den anses som trafikkfarlig. Bakgrunnen var at politiet mente at det ble flere konflikter av det, opplyser seniorrådgiver Odd Olav Bratteberg i Bymiljøetaten.

I et brev fra oktober 2012 skriver Statens Vegvesen i en orientering til byråd Elvestuen at eksisterende standard på strekningen ikke er optimal.

Trærne vil bli vurdert fjernet i forbindelse med planlegging av en helhetlig løsning for gang- og sykkelvei på strekningen, og nå er arbeidet i gang.

– Vi arbeider nå med et forprosjekt der målet er å komme fram til en god sykkelløsning i Enebakkveien, opplyser Åsmund Stendahl i Statens Vegvesen til Nordstrands Blad/dittOslo.

– Forprosjektet for Sandstuveien-Ryen skal være ferdig i løpet av 2013. Hvis det da foreligger en god løsning vil vi gå videre med reguleringsarbeid, opplyser Stendahl.

LES OGSÅ:

Planlegger ny sykkelvei på Abildsø

Ja til sykkelvei i Bjørnsenskogen

Stetens Vegvesen vil lage bedre sykkelvei på Brenna

Statens Vegvesen vil gjøre det bedre for syklistene mellom Ryen og Gamlebyen

 

 

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere