RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Styreformann Erik Rekdal (t.v.) og styremedlemmene Per Sevendal og Oddmund Hammerstad i Sogn Terrasse Boligsameie kjemper videre.
Styreformann Erik Rekdal (t.v.) og styremedlemmene Per Sevendal og Oddmund Hammerstad i Sogn Terrasse Boligsameie kjemper videre. Foto: Arkivfoto: Elisabeth Wang

– Én målte vi til 85 km/t i 50-sonen

– Flere har uttrykt bekymring for barnas sikkerhet ved krysning av Klaus Torgårds vei. Men, vi snakker dessverre fortsatt for døve ører, sier Per Sevendal i styret i boligsameiet.

SOGN TERRASSE: Styret i Sogn Terrasse boligsameie vil ha 40 km/t, en fartshump og et opphøyet gangfelt i Klaus Torgårds vei.

Veistrekningen går rett utenfor Sogn Terrasse Boligsameie og bak tidligere Sogn vgs. Bydelsutvalget var enstemmig, men hos Bymiljøetaten var det full stopp.

– Vi har på eget initiativ foretatt nye fartsmålinger på fem forskjellige tider/dager. Vi foretok målingen på en fast strekning med stoppeklokke, og som sist bekrefter den at det kjøres alt for fort og at trafikkmengden er betydelig.

– Fra klokken 08.00 til 21.00 passerte cirka 650 biler per time; 34 prosent av disse respekterer fartsgrensen på 50 km/t, 66 prosent kjører for fort – herav 38 prosent i 60 km/t eller hurtigere.

– Raskeste bil i siste måling holdt 85 km/t, sier Sevendal.

LES OGSÅ: Lastebil og personbil har kollidert på E6

– Lite synlig

Etter at Nordre Aker Budstikke omtalte saken i september, har flere beboere tatt kontakt med styret og uttrykt sin bekymring for situasjonen.

– Både store og små er bekymret når de skal krysse Klaus Torgårds vei. Etter at veien ble asfaltert i høst er den opphøyede fotgjengerovergangen i krysset ved Sognsveien nesten blitt eliminert.

– Denne og fotgjengerovergangen ovenfor har heller ikke blitt malt opp igjen etter asfaltarbeidene, og er derfor lite synlige. Vi har flere familier i boligsameiet som har små barn som går på Tåsen Skole:

– De er avhengige av å krysse Klaus Torgårds vei for å komme på skolen, sier Sevendal.

LES OGSÅ: Etterlyser vitner etter bussulykken

«Mer trafikksikkert»

Styret har foreslått redusert hastighet fra 50 til 40 km/t, fartshumper/innsnevringer/tilpasning av den eksisterende fartshumpen samt endret skilting for å lede trafikk ned Sognsveien.

I siste svar fra Bymiljøetaten datert 3. juli 2013, vises det til at etaten ikke har ressurser til å prioritere enkeltsaker og blant annet at:

«Om ikke forholdene ligger til rette for å merke opp gangfelt er det mer trafikksikkert uten gangfelt enn med, bl.a. fordi fotgjengere generelt er mer forsiktig og ser seg bedre for ved kryssing av veien når gangfelt ikke er merket.»

– 2. januar i år skriver Trygg Trafikk at de er meget bekymret over at det har vært en økning på 31 prosent i antall drepte i trafikken i 2013.

De foreslår drastiske tiltak med blant annet redusert hastighet til 30 km/t i byer og tettsteder for å snu trenden.

Vi i styret satser nå på at den nye byråd Guri Melby (V) kan bidra til gjennomføring av ønskede trafikksikringstiltak i Klaus Torgårds vei, avslutter Sevendal.

Vi har kontaktet byråd Guri Melby (V) for en kommentar til saken. Hun informerer om at saken har blitt sendt videre til Bymiljøetaten.

LES OGSÅ: Brukte 185.000 på å rydde romleir

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere