RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DITT ANSVAR: – Se på det siste tallet, det avgjør når du skal inn til EU-kontroll, sier Harald Torjussen.
DITT ANSVAR: – Se på det siste tallet, det avgjør når du skal inn til EU-kontroll, sier Harald Torjussen.

– EU-kontroll er ditt eget ansvar

– EU-kontroll når? Svaret må du selv ha. Det er bare ditt ansvar.

– Ingen tvil, det er bare ditt ansvar å holde orden på når bilen din skal inn på ny EU-kontroll, sier Harald Torjussen hos Statens vegvesen.

Del på Facebook

Står i oblatpakken

– Du får egentlig et varsel, men svært få leser innpakningen du får oblatene for betalt veiavgift. Der står det nemlig når bilen din skal inn på neste EU-kontroll, sier Torjussen, veldig klar over at den viktige meldinga ofte går rett i søpla.

– Det er det siste tallet i bilskiltet ditt som avgjør hvilket år du skal inn til EU-kontroll hvert annet år, sier Torjussen.

Tabben mange gjør

– Det er mange som er «lettbeinte» med dette med EU-kontroll. De som er klar over hvilken måned de skal ha kontrollen, bestiller gjerne samme måned, men glemmer ofte at det er lange køer på verkstedene. Dermed kan de komme til å kjøre på «overtid».

– Og det får konsekvenser, fortsetter Torjussen. – Blir du stoppet i kontroll, får du ikke kjøre videre – heller ikke om du kan vise til at du om få dager har avtale med verkstedet. Slikt skaper ofte både sinne og praktiske problemer for den enkelte. Vi har faktisk ikke anledning til å være «snille» i slike tilfeller.

Koster deg dyrt

– Har vi først tatt skiltene og nedlagt kjøreforbud, må du ut med 1300 kroner for å få dem på igjen. Det er i bunn og grunn bortkasta penger. En halv Syden-tur eller noe annet du kunne ønske deg, sier EU-kontrolløren som ikke lenger utfører slike kontroller på veistasjonen. Den tar du hos et godkjent verksted.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere