RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

KAN GI BLAFFEN?: Lagmannsretten mener skiltingen er ulovlig, men skal vi da forholde oss til 60 kilometer i timen?
KAN GI BLAFFEN?: Lagmannsretten mener skiltingen er ulovlig, men skal vi da forholde oss til 60 kilometer i timen? Foto: Foto: Vidar Bakken

– Fjern 60-skiltene!

– De skaper nå bare forvirring. Det er skummelt når det er flere som er tvilende til hvilken fartsgrense som gjelder, sier politiker Dag Harlem Stenersen (A).

ULLERN: Det er forvirring blant bilistene på innfartsårene og Ringveien etter at «miljøfartsgrensen» er erklært ulovlig.

– Skiltene må fjernes umiddelbart, sier Stenersen.

Ingen lovhjemmel for miljøskilting

Vi står på en bro over E18. Under broen passerer biler med et ukjent antall bilførere som forholder seg til en dom i Borgarting lagmannsrett. Den har vedtatt at den såkalte «miljøfartsgrensen» på 60 kilometer i timen ikke har tilstrekkelig lovhjemmel som gir grunnlag for straff. Det skjedde nylig da lagmannsretten ga ny straffeutmåling i forbindelse med en fartsovertredelse, hvor 80 kilometer i timen skulle legges til grunn og ikke 60 som skiltet.

Etter dette vil flere se bort fra miljøskiltingen og «vet» at det er 80 som gjelder, mens andre «uvitende» bilister kan bli irritert over dem de oppfatter som råkjørere.

Fint, men ulovlig

– Det er ikke tvil om at Oslo Arbeiderparti støtter en slik miljøfartsgrense, men vi kan ikke gå inn for noe som er ulovlig fordi vi synes det er fint. Når lagmannsretten fastslår at skiltingen ikke er hjemlet i Vegtrafikkloven, så må 60-skiltingen fjernes. Riksadvokaten har også tidligere påpekt at det er tvilsomt om det hjemmel i loven for denne fartsgrensen, sier Stenersen, som møter i bystyret og er tidligere gruppeleder for Ap i bydelsutvalget. I det sivile er han advokat.

Offentlig arroganse

Han har bedt samferdselsfraksjonen i bystyret om at saken blir tatt opp med Samferdselsdepartementet så raskt som mulig.

– Det har vært en klønete saksbehandling hele veien både av Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet. Departementet har nedsatt en arbeidsgruppe som jobber for at miljøfartsgrensen skal bli lovlig. Det er vel og bra, men samtidig kan man ikke ha stående skilting som er ulovlig. Det vitner om offentlig arroganse. Et annet spørsmål som åpner seg, er om de som tidligere er idømt straffer på bakgrunn av 60 kilometer i timen vil få prøvd saken sin på nytt, sier Stenersen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere