RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

FLYTTER VEKK: Familien har bestemt seg for å flytte etter at skoledag oppleves isolerende for deres etnisk norske barn. Foto: Anders Auberg
FLYTTER VEKK: Familien har bestemt seg for å flytte etter at skoledag oppleves isolerende for deres etnisk norske barn. Foto: Anders Auberg Foto: Foto: Anders Auberg

– Føler barna blir isolert

Flere foreldre i Groruddalen sier nå fra om hva de føler om skolehverdagen. Mange ser på flytting eller bytting av skoler som den eneste løsningen.

TROSTERUD/LINDEBERG: – Vi flytter eller bytter skole til høsten. Det er andre etnisk norske elever i klassen nå, men de flytter også, sier moren til en elev ved en barneskole i Trosterud/Lindeberg-området som ønsker å være anonym av hensyn til barnet.

Bekymrede foreldre

Hun er en av mange foreldre som er bekymret over utviklingen på skolene i Groruddalen.

Det er en høy andel av minoritetsspråklige elever, og i tillegg til språkproblematikk oppleves religion som isolerende overfor andre elever.

Les også: Vanskelig å være etnisk norsk i Groruddalen

– Det er alltid vi som må tilpasse oss. Ungene må tilpasse seg og spise halal-mat for eksempel, og kan ikke ha salami på brødskiva, sier hun.

Tematikken er veldig betent, og flere foreldre er bekymret over at det skal oppfattes som fremmedfrykt, men i følge moren handler det ikke om det.

– Det er ikke fremmedfrykt. Jeg har ingen problemer med at det finnes forskjellige religioner og at folk praktiserer dem, men barna er uskyldige, og skal slippe å føle seg stigmatiserte, sier hun.

Ser seg nødt til å flytte

Etter at barnet hennes opplevde å ikke bli invitert til aktiviteter, samt følelsen av å alltid være utenfor, har familien nå bestemt seg for å flytte eller å bytte skole til høsten.

– Vi vil ikke lenger at barnet vårt skal føle seg isolert. Vi hørte mye bra om Groruddalen før vi flyttet hit, men det må være en grense for hvor langt det kan gå. Det går på bekostning av mitt barns muligheter til å utvikle seg og respektere andre og deres religion og levesett, sier hun.

Ikke på grunn av hudfarge

Moren mener også at årsakene til skolebytter eller flytting ikke henger sammen med at andre barn i klassen har en annen hudfarge eller fremmede navn.

– Man flytter fordi man blir isolert, pålagt prinsipper og fordi strikken tøyes maksimalt i den forstand at det blir en kjempeavstand mellom faglig sterke og svake elever, sier hun.

Hun har ingen fasitsvar på hvordan trenden kan endres, men vet at mange tenker det samme som henne.

– Det blir med samtalene, fordi det er et så betent tema, avslutter hun.

 

SKRIV GJERNE DIN KOMMENTAR! ALLE KOMMENTARER MÅ IMIDLERTID GODKJENNES AV REDAKSJONEN FØR DE KOMMER PÅ NETT. DERFOR KAN DET TA LITT TID FØR DU SER KOMMENTAREN DIN. Vennlig hilsen Lokalavisen Groruddalen-redaksjonen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere