RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

LINJE 2: T-banefører, trikkefører, jusstudent og forfatter Stian Haldsrud om bord på Ellingsrudbanen: – Nesten like fint som fra Holmenkollbanen, sier han.
LINJE 2: T-banefører, trikkefører, jusstudent og forfatter Stian Haldsrud om bord på Ellingsrudbanen: – Nesten like fint som fra Holmenkollbanen, sier han. Foto: Foto: Julie Messel

– Folk slenger ikke lenger t-baneseter ut gjennom vinduene!

Stian Haldsrud er både t-banefører og trikkefører. Det har gitt mange gode historier til boka Banen og byen.

HAUGERUD: Haldsrud kjenner historien godt. Og han påpeker at det slett ikke er slik at alt var bedre før.

– Å kjøre Grorudbanen på 70-tallet var jo ingen spøk. Hele t-banevogner ble jo ramponert i helgene, seter fløy ut gjennom vinduene, og vognene ble ramponert, slik er det jo ikke lenger, sier Stian Haldsrud.

Han er en av Oslos om lag 350 t-baneførere. I tillegg er han en av Oslos om lag 300 trikkeførere. Kun 10 stykker i Oslo kjører både trikk og t-bane.

– Vi er vel spesielt interesserte, sier han.

Og det stemmer nok. Haldsrud gir i disse dager ut boka Banen og byen der han har gått t-banens historie etter i sømmene.

Hva er grei oppførsel på offentlig transport? Ta vår dilemma-test!

Kart fra 1919

Det mest overraskende for Haldsrud har knyttet seg til kartet over oversiktsplanen for forstadsbanenett i Oslo og Aker herred. Det ble laget i 1919.

– Dette kartet ser nesten ut som det t-banenettet vi har i dag. Selv ringen er jo tegnet inn. At Oslo-politikerne i dag tar æren for den stemmer jo overhodet ikke smiler, Haldsrud.

Les også: Vil ha t-bane til Ahus

Les også: Etterlyser vitner etter trikkeulykke i 1910

T-banen ser deg

Vi møtes på Tøyen, stasjonen der t-banens trafikkstasjon ligger. Her er til enhver tid seks menn og kvinner på jobb for å holde oversikt over byens mange t-baner.

– Det er alltid noen som ser t-banen du sitter på, sier han.

Personlig foretrekker han å sitte på Holmenkollbanen.

– Det var den første forstadsbanen. Den er lang og kronglete, men den har jo fantastisk utsikt. Det er noe spesielt å kjøre den, synes Haldsrud.

– Men Furusetbanen er jeg også glad i. Her kan man kjøre raskt, og det er jo flott utsikt fra den også. Den var i utgangspunktet planlagt å gå lenger ned i dalen, men man valgte til slutt en trasé som gikk litt mer i høyden, sier han.

Vi går av på Haugerud.

Her står de opprinnelige leskurene fra 1966. Riktignok er de oppgradert og modernisert noe, men det er de samme. Og det er ikke mange igjen av dem i Oslo.

T-banen som byutvikler

– Jeg har i stor grad blitt opptatt av t-banen som en byutvikler. Man bygde ut t-banen og brukte dette som et instrument for byen, sier han, full av kjærlighet til t-banens lange historie.

– Politikerne snakker jo om å legge ned trikken med jevne mellomrom- selv om den også er stappfull av passasjerer.

Men det er ingen som snakker om å legge ned t-banen. Den står sterkt, sier Haldsrud til dittOslo.

– Du vet t-banen da denne ble bygget i 1966 var estimert å koste 200 millioner, og kostet 450 millioner kroner. Det er et vanvittig beløp, som Oslo kommune aldri ville lagt i potten i dag. Jeg er glad vi gjorde det da, smiler Haldsrud.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere