RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Naturfaglærer Borys Jagielski vil gjerne være elevenes venn, men mener det er uheldig å droppe disiplinen.
Naturfaglærer Borys Jagielski vil gjerne være elevenes venn, men mener det er uheldig å droppe disiplinen. Foto: Foto: Julie Messel

– For snille lærere gjør eleven en bjørnetjeneste

Naturfagslærer Borys Jagielski mener fravær av disiplin i osloskolen er ødeleggende for elevene. Selv er han lidenskapelig opptatt av undervisning.

SOFIENBERG/KALBAKKEN: – Jeg tror nok at for snille lærere gjør eleven en bjørnetjeneste. Det 
er ikke alle elever som behersker helt frie tøyler og løse rammer. Det 
er viktig at læreren signaliserer hva som er greit og hva som ikke er 
greit. Og gjeldende forskrifter må legge til rette for tydelige
 grenser, sier Borys Jagielski (29).

Polske Jagielski har bodd i Norge i 15 år. Etter endt mastergrad i fysikk ved universitetet i Oslo, tok han en bachelor i filosofi.

Da han hadde begynt på forskerutdanningen Ph.d, der en del av utdannelsen innebærer undervisning, skjønte 29-åringen raskt at nettopp undervisning, og ikke forsking, var hans kall: En lidenskap for læreryrket.

– Jeg ble langt mer opptatt av å undervise enn å forske, sier Jagielski.

LES OGSÅ: Vil ha flere som Hassan: Lærere med minoritetsbakgrunn

Brenner for undervisning

DittOslo.no møter matte- og naturfagslæreren på Sofienberg videregående skole, på Kalbakken, der skolen holder til før de flytter til nyoppussede Hersleb til sommeren.

LES OGSÅ: Her gjør hånda til Mikkel det Ivan vil

Jagielski er en av 15-20 realister som årlig får traineeplass i Utdanningsetatens program Teach First.

Her tilbys realister jobb og pedagogisk utdanning i to år, før de er garantert fast jobb.

– For meg var det perfekt. Det var tøft det første året, med mye undervisning, overtid, samt faglige samlinger, men det ble bedre det andre året. Nå er jeg i mitt tredje år som lærer og trives veldig godt, sier realisten.

Bygge en relasjon

Han er ikke i tvil om hva som skal til for å være en god lærer som lykkes med elevene sine.

– Det handler om å bygge en god relasjon, ikke bare være en fagperson, men også en venn, sier Jagielski.

LES OGSÅ: Politiet ber foreldre ta ansvar mot fester

Kreativitet i læreryrket

Elevmassen på Sofienberg er sammensatt, og bakgrunnen, både faglig og kulturelt, er varierende.

– Men en god lærer legger til rette for den enkelte elev. Det handler om å være kreativ og didaktisk, sier Jagielski.

Selv har han bare gode minner fra skoletiden.

– Det er kanskje derfor jeg valgte å bli lærer, for jeg vet hva en god lærer kan bety, avslutter han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere