RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Guro Berge i gangveien fra Øvre Smestadvei, som er en av flere gangveier som står i fare for å forsvinne.
Guro Berge i gangveien fra Øvre Smestadvei, som er en av flere gangveier som står i fare for å forsvinne. Foto: FOTO: VIDAR BAKKEN

– Gangveiene våre må holdes åpne

Seniorrådgiver Guro Berge i Vegvesenet understreker viktigheten av å holde de tradisjonelle gangveiene åpne.

HUSEBY: – Vi er veldig opptatt av tilrettelegging for gående. Det skal være et finmasket gangveinett i sentrale strøk, sier Berge.

Del på Facebook

Hun er seniorrådgiver i Vegvesenet og leder arbeidet med utvikling av en nasjonal strategi for tilrettelegging for gående, som inngår i arbeidet med Nasjonal transportplan.

Øvre Smestad vei

Vi møter Berge i gangveien ved Øvre Smestadvei 50, som står i fare for å forsvinne på grunn av et byggeprosjekt. Dette er en stikkvei for skolebarn til Huseby  og Persbråten skoler og for dem som skal til barnehager, offentlig kommunikasjon og bydelstilbud. Hun vil ikke ta stilling til den konkrete saken.

– Det jeg kan si er at der det er lett tilgjengelig for gående, så er det også flere som går. Snarveier er en del av hva vi kan kalle et mikrogangveinett og studier viser med all tydelighet at i områder med finmasket gangveinett så går folk mer enn der hvor dette ikke er lagt til rette. Å få barn til å gå mer er viktig. Der skoleveien er tilrettelagt finner barna ut  at det å gå er et praktisk og effektivt transportmiddel, noe de tar med seg når de blir eldre. Korte avstander for gående reduserer helt klart bilbruken. Gåavstander til kollektivtilbud er også viktig i denne sammenheng, Samtidig er gangveier en del av sykkelveinettet, sier Berge.

Større trygghet

Hun ser med bekymring på økende privatisering av det som tradisjonelt har vært byens snarveier.

– Noen steder blir de innlemmet i byggeprosjekt eller det kan komme en port, garasje eller det kan bli plantet igjen. Gangveinettet bør opprettholdes og videreutvikles også i forbindelse med nye byggeprosjekter, sier Berge. Hun viser til at de gående er relativt godt ivaretatt i Plan- og bygningsloven.

– Men praksisen skorter det på. Det legges ofte til rette for bil, mens gangveier på tvers blir glemt. Gangveier som opprettes mellom bebyggelsen gir større trygghet enn gangveier langs trafikkert vei, sier Berge.

Hun setter tilgjengelighet for gående i sammenheng med folkehelsen.

– Undersøkelser fra Helsedirektoratet viser at mindre enn 50 prosent går ti minutter sammenhengende hver dag. Inaktivitet er et stort helseproblem. At vi legger bedre til rette for gående og at folk begynner å gå mer, er viktig i en tid vi må ta mer og mer ansvar for egen helse. Såkalte tidsverdiundersøkelser og betalingvillighetsstudier viser at  tidsbesparelser for gående er viktig. Folk er villig til å betale mer for å spare tid som gående enn som bilist. Konklusjonen er som sagt, hold gangveiene åpne og anlegg nye. 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere