RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

ALLTID PÅ KJØKKENET: Turid Dankertsen fra Nordstrand har alltid frukt og grønt på kjøkkenet. – Jeg pleier å ha cherrytomater på kjøkkenbenken som jeg småspiser litt på om dagen, sier Turid.
ALLTID PÅ KJØKKENET: Turid Dankertsen fra Nordstrand har alltid frukt og grønt på kjøkkenet. – Jeg pleier å ha cherrytomater på kjøkkenbenken som jeg småspiser litt på om dagen, sier Turid.

– Ha et variert og fargerikt kosthold

– Det er viktig at hver dag ikke blir en lørdag, sier Turid Dankertsen i Grete Roede.

NORDSTRAND: Mange har startet på sine nyttårsforsetter om å bli sunnere og trene mer. Med hjelp fra Turid Dankertsen i Grete Roede, har dittOslo.no samlet noen gode tips for en sunnere og bedre hverdag.

Kurs for alle

Grete Roede har mange forskjellige kurs man kan melde seg på via nettsiden deres, med kursveiledere over store deler av landet.

– Jeg holder kursene «Standard» og «Ekspress», i tillegg til at jeg holder bedriftskurs og har kursene «For en» og «For to», hvor man kan gå alene eller med en venn, og har egen kursleder, sier Turid Dankertsen.

Grete Roede kursene er tilpasset alder og mål, og har også egne kurs for barn og ungdom fra 12-25 år med litt yngre kursledere.

LES OGSÅ: Hold ut med treningen

Trenger ikke være vanskelig

– Mange har ikke tid til å lage sunn middag fra bunnen hver dag selv om det er best, og det finnes da heldigvis hurtigmat som er godkjent å lage en gang i blant. Fjordlands retter merket med nøkkelhull ødelegger ikke det sunne kostholdet, og man kan krydre det som man vil. I dag har jeg dårlig tid, og har kjøpt inn Fjordlands thai fiskegryte med scampi og ris, forteller Dankertsen.

Og det finnes gode alternativer til mellommåltid utenom frukt og grønnsaker.

– De ferdige Wasa knekkebrødene er bra å ha i vesken når man er på farten, sier Dankertsen og legger til at en pose knaskegulerøtter er gode å ha med seg.

Det trenger ikke være vanskelig og dyrt å lage sunn mat. Turid Dankertsen forteller om en barnefamilie som halverte matbudsjettet ved å handle inn en gang i uken og spise sunt.

– Vi anbefaler tre frukter og 450 gram grønnsaker hver dag, i tillegg til å spise variert. I starten velger mange å lage kylling og laks med grønnsaker og gjerne pasta, ris eller poteter til, sier hun.

LES OGSÅ: Slik får du kontroll på økonomien

Ja-mat og frimerker

Grete Roede deler opp maten i forskjellige kategorier. Ja-mat består av omtrent alle grønnsaker, litt-mat er omtrent all mat, men man må passe på mengden man spiser av det, Nei-mat er det med høy energitetthet. De såkalte «frimerkene» er maten som er enkel, rask og «morsom» å lage, i tillegg til alkohol og søtsaker.

– Vi anbefaler 50 kcal av denne «frimerke-maten» om dagen, maks 350 kcal i uken. Om man da vet at man skal kose seg litt på lørdagen må man være flink til å holde seg unna denne maten ellers i uken. Men dette gjelder mest for de som vil ned i vekt, ikke bare holde vekten. Det er viktig å tenke på at hver dag ikke blir en lørdag, forteller kurslederen.

LES OGSÅ: Hold ut med treningen

Spis typisk norsk mat

Grete Roede tror ikke på lavkarbo-dietten over lengre tid, men mener man kan kutte ut de lyse bakstene og spise mat med grovt mel.

– Til frokost anbefaler vi brødskiver, knekkebrød, havregrøt og müsli med tørket frukt. Lunsjen kan bestå av det samme, men man må huske å ha variasjon i pålegget. Til lunsjen burde man også få i seg en del grønnsaker, men om man spiser salat burde man passe på kaloriene, sier hun.

– Når det gjelder middagen er det lurt å få i seg fisk et par ganger i uken, gjerne hvit fisk og laks. Poteter, ris, pasta og grønnsaker er godt tilbehør, men man burde unngå å bruke så mye saus, sier Dankertsen, og sier at 0.5 desiliter saus per person er godkjent.

– I tillegg anbefaler vi å spise tre hovedmåltider og to mellommåltider. Det beste er å spise hver tredje eller fjerde time, avslutter Dankertsen.

LES OGSÅ: Setter inn ekstra bemanning på treningssentrene

LES OGSÅ: Her er våre mål for 2013

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere