RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kommunikasjonsrådgiver Nils M. Apeland snakket om Furusets rykte, foran et fullsatt auditorium, i går.
Kommunikasjonsrådgiver Nils M. Apeland snakket om Furusets rykte, foran et fullsatt auditorium, i går.

– Håpet er lysegrønt for Furuset

Om lag hundre mennesker var samlet til seminar om Groruddalens framtid i går. Den ser lys ut, ifølge eksperter.

VOLLEBEKK: Konferansesalen på Linne hotell på Vollebekk var fullsatt under torsdagens møte, da omdømmebygging i Groruddalen generelt, og Furuset spesielt var tema.

LES OGSÅ: Etterlyser helhetlig tenking i dalen

Groruddalssatsingen var arrangør av seminaret.

70 mennesker var samlet for å høre, blant andre kommunikasjonsrådgiver i Apeland informasjon, Nils M. Apeland, snakke om omdømmeprosjektet på Furuset, som er initiert av Bydel Alna og Groruddalssatsingen.

Apeland informasjon har laget et forprosjekt for bydelen og var tilknyttet prosjektet fra mars til juli i år.

Fornøyde beboere

Utgangspunktet for prosjektet er et områdeløft for Furuset. Apeland har foretatt intervjuer og spørreundersøkelser blant beboere i Groruddalen viser at folk er stolte, glade og fornøyde med å bo i dalen. De er glade i nærområdet sitt, påpeker Apeland.

– Hva er det da som gjør at Groruddalen har et dårlig rykte?

– Det er flere ting. Blant annet at negative saker får mer oppmerksomme enn positive, det kan være gamle historier om som narkotikaproblemer på 80-tallet, bråk på T-banen, etablering av politistasjonen på Stovner, sier Apeland.

Han mener Groruddalssatsingen er et spennende løft for alle 130 000 menneskene som bor i dalen.

Og en kjempemulighet!

Hånd i hånd

Men et produkts omdømme kan ikke skille seg fra produktet.

– Ved at man ruster opp det fysiske, blir oppfatningen bedre. Det har bydelen tatt inn over seg. Folk må ha lyst til å besøke området, til å bosette seg der. Dessuten kan ikke dette lykkes om det kommer ovenfra og ned. Vi må ha en grasrottilnærming, sier Apeland.

Han trekker frem gruppen av Furuset-ambassadører som er etablert.

– Man må jobbe med grupperinger i nærområdet, som borettslag, idrettslag og religiøse grupper.

– Det er store planer knyttet til fremtidens Furuset, men de er knapt påbegynt. Kan et omdømmeprosjekt komme i gang før disse fysiske endringene har funnet sted?

– Nei, det kan ikke finne sted før, men parallelt. Jeg opplever at bydelen jobber med det samtidig, og det tror jeg er klokt, sier han.

– Et spørsmål som står sentralt i dette arbeidet er hva vil man at Groruddalen skal være. Det er sånn at utad er man én ting, mens innad er man noe annet. Jeg opplever ikke at folk sier de bor i Groruddalen, de sier at de bor på Furset, på Lindeberg, på Stovner eller Ellingsrud. mens folk som ikke bor i dalen, setter én paraply over hele dalen: Hun er fra Groruddalen, sier man.

Hva skal dalen være?

Apeland legger ikke skjul på at faglig sett er Groruddalsprosjektet det vanskeligste han har jobbet med.

Og kanskje nettopp derfor noe av det mest spennende.

– Det er lettere for Drammen og Kongsberg. De har en mye tydeligere identitet. Men hva vil Groruddalen være? Og vil man ha et omdømme under én og samme paraply: Groruddalen? Det er nøkkelspørsmålet.

– Hvordan kan bydelen lykkes med dette arbeidet?

– De kan fortsette å bygge dalen, og bygge områdene. Det vil styrke Groruddalen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere