RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Afrodisium for voksne damer, mener Kristin Sandaker (Ap) om en syklende Jens Stoltenberg. Hun vil ha bedre sykkelforhold, og ber statsministeren se til Danmark.
Afrodisium for voksne damer, mener Kristin Sandaker (Ap) om en syklende Jens Stoltenberg. Hun vil ha bedre sykkelforhold, og ber statsministeren se til Danmark. Foto: ARKIVFOTO

– «Hopp for hjertet» eller «sykle for livet»?

Sist torsdag kælva jeg på sykkel i Bjørvika da jeg kryssa byen via Gamlebyen til Rådhuset. Der er det anleggstrafikk med grus på asfalt og umulige forhold for byggere, syklister og bilister. Jeg fikk skrubbsår på kneet og en støkk i livet, og har fortalt alle at de må være forsiktige på sykkel i området. Men har syklister som trafikantgruppe fått vite noe fra ansvarlige veimyndigheter? Ikke som jeg har fått med meg.

Påfølgende lørdag sto jeg og delte ut røde roser på Manglerud senter. Der traff jeg en nærmere 80 år gammel dame. Hun var prega av Parkinsons og støtta seg på sykkelen da hun sa at hun hadde sett bort fra legens råd om å parkere sykkelen for ti år siden, fordi det å sykle ga en balanse hun ikke opplevde lenger under noen andre forhold.

Samme uke var det intervju med statsministeren i Dagsavisa. Jens tok der til orde for sykling som trening, som han gjorde flere ganger i uka. Kjære Jens; det er bra du holder deg i form, for vi vil ha deg frisk lenge! Men i storbyen har sykling like lite med trening å gjøre som det å løpe til bussen har med maraton. På samme måte som det å kjøre bil ikke har noe med Formel 1 å gjøre. Det har bilister flest skjønt, og der har syklister flest mye å lære.

Jens; før du legger siste hånd på revidert budsjett for 2011 og ferdigstiller statsbudsjettet for 2012 til høsten; ta en ekstra prat med Helle (Thorning-Smith) i Danmark om sykling og sosialdemokrati i de to landene dere begge snart skal lede. Må du overbevise Senterpartiet?: I 2009 kjørte jeg E39 gjennom Romsdal. For hver kilometer med ny gang- og sykkelvei finansiert av tiltaksmidler mot finanskrisa steig humøret, og på Dombås var det klart:-en større gave til lokalsamfunn enn trygge ferdselsårer for myke trafikanter kan en knapt tenke seg.

Under Arbeiderpartiets siste landsmøte vekslet jeg et par ord med utenriksministeren. Han forventet nok å bli engasjert i spørsmål om EUs tredje postdirektiv og var ikke forberedt på å svare på forhold rundt sykling. Og var kanskje uvanlig kategorisk da han for det første sa at manglende utbygging av sykkelveier i Oslo er det blå-blå byrådets ansvar og skyld, og for det andre at vi i Norge var blitt amerikaniserte med hensyn til bruk av bil overalt, alltid og ved enhver anledning. Sant og rett begge deler. Så nå venter jeg spent på synliggjøring av Jonas" analyse i regjeringens prioriteringer.

Det er ikke mange generasjoner siden kaloriene var våre venner her i landet, og en måtte spare på dem for å overleve til neste høst. For noen sitter dette igjen i genene ved at uvettig bruk av energi (trening) byr dem imot som noe naturstridig. Jeg hører til i den gruppa, og har en ide om at det burde utvikles en type CO2-regnskap til bruk i folkehelsearbeid, der bruk av fossilt brennstoff og forbrenning av kalorier ved trening går over samme kvote. Tanken er at hver enkelt tenker over at trening og bilbruk på samme dag er selvmotsigende tidstyveri.

Med en by i sterk befolkningsvekst og forestående trafikkmareritt står anstendige partier nå i kø for å satse på trygge sykkelveier. Det har Høyre med Fr.p.,Venstre og Kr.f på lasset hatt mange muligheter til å få til gjennom 14 år.

For å være sikker på at dette blir realisert må vi sørge for et helt nytt styre i denne byen.

Arbeiderpartiet går til valg på fellesskapsløsninger, som er grunnlaget for den personlige friheten som sykling gir den enkelte.

Skolekampanjen «Hopp for livet» ble lansert av helseministeren denne uka. Alle monner drar, og spesielt de som får unger og ungdom opp av sofaen. Men jeg håper at vår regjering nå hopper i det og innser at kampanjen «Sykle for livet» er den vi burde sikre oss eierskap til. Det er få ting som er mer veldokumentert i forskning som helsegevinster ved jobbsykling. Og det er da stor skam å bli slått så ettertrykkelig av danskene og svenskene?

Jeg har en dagdrøm der Jens, Jonas og livvaktene krysser Munkedamsveien, syklende fra matbutikken på Aker bygge, i mørke dresser med dobbelsidige sykkeltasker stinne av helgehandel og purreløk og baguetter stikkende ut.

Da snakker vi afrodisium for voksne damer og forbilde-effekt for store gutter, da! For mye å forvente? Jeg synes ikke det, jevnfør mitt nye idol fra Manglerud.

(Kronikken er forkortet. Les hele på www.dittOslo.no/meninger)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere