RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Håkon Wium Lie i aksjonsgruppen Stans.no forventer at kommunen får vekk de store reklametårnene snarest.
Håkon Wium Lie i aksjonsgruppen Stans.no forventer at kommunen får vekk de store reklametårnene snarest. Foto: Foto: Anne Marie Huck Quaye

– Hvorfor er ikke reklamen borte?

Det spør Håkon Wium Lie i Stans!no som er irritert over at kommunen ennå ikke har fått vekk reklametårnene.

OSLO: Over fire meter høyt, grønt og fullt av reklame, står det kolossale tårnet der på Riddervolds plass. De i alt 46 tidligere nedstigningstårnene/reklametårnene skal etter flere års kamp ned nå.

LES OGSÅ: Byrådet stanser reklametårn

– De er sent ute, sier Wium Lie som har engasjert seg fra den spede begynnelse i kampen mot reklame i byen.

Siden bystyret vedtok i 2005 at tårnene og reklamen skulle vekk har aksjonistene blant annet gått til søksmål mot kommunen og jobbet beinhardt med å få fortgang i saken. Det ble ingen rettsak, da komunen avverget dette, men løftene om å få vekk reklametårnene som fulgte er fremdeles ikke gjennomført.

LES OGSÅ: Reklametårnene skal fjernes

Utålmodig

– Nå er vi utålmodige, sier Wium Lie som forklarer at tårnene står på offentlig grunn samtidig som at kommunen ikke tjener noe på dem, de er traffikkfarlige, stygge og lyser hele døgnet til forstyrrelse for mange beboere.

– De fleste tårnene har heller ingen funksjon. Et kumlokk hadde holdt., mener Wium Lie. Når de først skal bestå, nå i ny drakt, mener Wium Lie at de burde vært mer innbyggervennnlig.

– Hva med hundepissoar, oppslagstavler eller internettkafeer, spør han

LES OGSÅ: Lokale krefter vant over reklamen

Usikkert tidsperspektiv

Samferdselsetaten har avholdt en plan og designkonkurranse for nye tårn med innleveringsfrist 25.oktober 2010. 61 mottatte forlsag, men fremdeles ingen vinner er kåret.

– Vi regner med å gjøre dette i løpet av januar, skriver Kjartan M. Murel i Samferdselsetaten i en e-post til Lokalavisen.

Siden vil Hafslund overta og sørge for at vinnerforslaget blir bearbeidet for produksjon for til slutt og utplasseres som erstatning for Hafslunds gamle reklametårn.

– Dette er altfor usikkert, sier Wium Lie som sammen med de rundt 4000 engasjerte aktivistene (i form av underskriftskampanje) forventer en raskere og mer effektiv behandling. På stans.no har gruppa lagt ut følgende melding::

"JCDecauxs drift og vedlikehold av de 46 reklamefinansierte nedstigningstårnene opprettholdes fram til 31. desember 2010 og lenger dersom nye nedstigningstårn ikke er klare til å settes opp.

Vi gjetter at kommunen ikke er klar med nye nedstigningstårn og at JCDecaux derfor krever å kunne fortsette. Kommunen har hatt god tid til å forberede nye tårn og stans!no krever at reklamen fjernes.

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere