RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

KRISETEAMET HAR FUNGERT: Kari-Anne Mathisen i bydel Bjerke og Helge Jagmann i bydel Grorud er godt fornøyd med håndteringen av krisen etter terroranslaget 22. juli.
KRISETEAMET HAR FUNGERT: Kari-Anne Mathisen i bydel Bjerke og Helge Jagmann i bydel Grorud er godt fornøyd med håndteringen av krisen etter terroranslaget 22. juli. Foto: ARKIVFOTO

– Krisehjelpen har fungert

Etter terroranslaget 22. juli aktiverte bydelene sine kriseteam. – Viktig, men moderat pågang.

GRORUDDALEN: – Vi startet tidlig med dette arbeidet, og allerede på ettermiddagen 22. juli hadde vi startet kriseberedskapen, sier fungerende bydelsdirektør i Alna, Solveig Sommer-Holm.

Del på Facebook

Også Helge Jagmann i bydel Grorud er fornøyd med hvordan bydelen håndterte krisen.

– Systemet er der hele tiden, og det er bare å trykke på en knapp, sier han.

Ikke voldsom pågang

Alle bydelene i Oslo startet arbeidet tidlig, og har hatt folk tilgjengelig på krisetelefonen. Likevel meldes det om moderat pågang fra publikum.

– Vi hadde telefoner hver dag de første to ukene, men ikke enormt mange, sier Jagmann i bydel Grorud.

I bydel Bjerke meldes det om det samme.

– Vi har hatt kontakt med de som er direkte og indirekte berørt, men det har ikke vært veldig mange henvendelser, sier bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen.

Veileder videre

En av oppgavene til kriseteamene er å hjelpe med råd, og de vil være tilgjengelige så lenge behovet er der.

Mathisen sier skolehelsetjenesten har en viktig jobb fremover.

– Våre elever er berørt, så de gjør en viktig jobb, sier hun.

«Krisen» er over

Nå har det gått en knapp måned siden terroranslaget, og Sommer-Holm i bydel Alna sier at telefonene holdes åpne ut august.

– Kontakttelefonene holdes åpne ut måneden, og lenger dersom behovet er der, sier hun.

Jagmann i Grorud henviser også folk til fastlegene sine.

– Nå er kanskje kriseteamets viktiste oppgave over, men vi har tett oppfølging av de vi har snakket med, og henviser til fastleger, sier han.

Berørt kriseteam

Selv om teamet har kompetanse til å håndtere kriser, er terroranslaget noe som har berørt alle.

– De har faglig kompetanse til å håndtere dette, men man blir jo følelsesmessig berørt uansett, sier Jorunn Opsahl, leder for helsestasjonen på Stovner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere