RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

ULYKKESKRYSS: En eldre kvinne døde av skadene hun fikk etter en påkjørsel i fotgjengerovergangen ved rundkjøringen på Lambertseter. Dette har skapt reaksjoner blant Nordstrands Blads lesere.
ULYKKESKRYSS: En eldre kvinne døde av skadene hun fikk etter en påkjørsel i fotgjengerovergangen ved rundkjøringen på Lambertseter. Dette har skapt reaksjoner blant Nordstrands Blads lesere. Foto: FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN

– Krysset på Lambertseter er bygget etter normen

Oslo kommune mener rundkjøringen på Lambertseter er forskriftsmessig bygget. Nå avventer de politietterforskningen.

LAMBERTSETER: – Enhver ulykke er en for mye. Derfor er det svært trist at det har skjedd en så alvorlig ulykke i denne rundkjøringen, sier Tor Olav Mangset, sjefingeniør i Bymiljøetaten.

Del på Facebook

Sikrere med rundkjøring

Veiene som møtes i rundkjøringen er kommunale veier, som Bymiljøetat har ansvaret for. Rundkjøringen ble bygget og bekostet av Obos, i nært samarbeid med Samferdselsetaten, som nå er blitt en del av den nye Bymiljøetaten.

LES SAKEN OG SE INNLEGGENE I DISKUSJONSFELTET: «Noe må gjøres med farlig rundkjøring»

– Rundkjøring er generelt en god trafikksikkerhetsmessig kryssløsning. Sammenlikner man rundkjøring med signalregulert kryss som dette tidligere var, er det gjennomsnittlig bare halvparten så mange personskadeulykker i en rundkjøring som i et signalanlegg. For alvorlige ulykker er forskjellen enda større, forteller Mangset.

Femmetersnorm

Hovedårsaken til at rundkjøring er en trygg løsning er at bilene tvinges til å kjøre sakte gjennom krysset.

– Statens vegvesen har utarbeidet retningslinjer for rundkjøringer, som vi mener er fulgt i dette tilfellet. Avbøyningen er god, det er trafikkøyer som bidrar til trygg kryssing for fotgjengere, og det er god oversikt i krysset. Når det gjelder hvor lang avstand det skal være mellom sirkulasjonsarealet og gangfeltene, er anbefalingen fra Vegvesenet at den bør være 5–10 meter. I dette krysset er avstanden ca. 5 meter, sier Mangset

For tidlig å konkludere

Ulykker med personskade blir rapportert til politiet som igjen etterforsker sakene. Bymiljøetaten venter nå på politiets konklusjon før de sier mer om saken.

– Dette tar litt tid. Vi kjenner ikke til hendelsesforløpet i denne ulykken, det får vi ikke vite før politiet er ferdig med sine undersøkelser. Det er derfor for tidlig å trekke noen konklusjon om hva som var årsaken til denne tragiske ulykken, sier Mangset.
 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere