RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Nå går vi «all in»!

Unge kreative drømmer har fått en ny arena. Torsdag kickstartet det nye entreprenørskapsfaget på Persbråten.

HUSEBY: – Vi sikter høyt. Vi vil vise at man kan sette seg høye mål og nå dem, sier Bo Martin Møller.

Tredjeklassingen er en av 36 spente elever som onsdag og torsdag var samlet til idémyldring i Pershallen.

Starte, drive, avvikle

Faget entreprenørskap er helt nytt på Persbråten. På gründercampen var entreprenørskapsklassen sammen med elever i IT og økonomistyring for å danne seg et bilde av hvordan man lager en bedrift.

Økonomilærer Kari Brakstad gleder seg til å se hvordan elevene og idéene utvikler seg.

– Det har kommet noen gode idéer. Mange har tatt utgangspunkt i det foreldrene driver med, og noen har lært av egne foreldres kremmer-tankegang. Et godt produkt må komme av egeninteresse, og det ser vi at disse elevene har, sier hun.

Les også: Fosser mot gründerseier

Hårvoks og seilsjappe

Elisabeth Mathisen har vært aktiv seiler i årevis, og vil bruke erfaringen derfra.

– Oslo mangler en seilerutstyrsbutikk. Det vil jeg gjøre noe med, sier hun.

Så har hun også en god bank av folk å få tips fra.

– Det er mange flinke entreprenører i seilforeningen der jeg er medlem, så jeg håper å få noen tips, sier hun.

Møller satser i en helt annen ende:

– Jeg vil prøve å utvikle en ny type stylingvoks, forteller han.

Han har allerede vært i kontakt med en frisørkjede som vil være med på prosjektet.

– Det er spennende å ha reell inflytelse på markedet på den måten. Man må bare gå «all in»

Les også: Skipsdykkeren som ble saksehånd

Teater for kreativiteten

Campen har bestått av foredrag og oppgaver, noen mer utradisjonelle enn andre.

– I går var Det Andre Teatret her for å utvide komfortsonen vår litt, forteller Brakstad.

Kombinasjonen kan virke rar, men det er store likheter mellom teater og gründervirksomhet, ifølge læreren.

– Det er lett å være redd for å bli avslørt som mindre vellykket enn man tror. Også gründere må våge å vise mer av seg selv for å nå frem med sitt budskap, sier hun.

Les også: Karius og Baktus til sjøs
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere