RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Naboer som bor i Lambertseterveien (mellom Nordseter terrasse og Oberst Rodes vei) mener de allerede har nok trafikk utenfor stuedøren sin. De sier nei til bydelens trafikkplan hvor Lambertseterveien foreslås som samlevei.
Naboer som bor i Lambertseterveien (mellom Nordseter terrasse og Oberst Rodes vei) mener de allerede har nok trafikk utenfor stuedøren sin. De sier nei til bydelens trafikkplan hvor Lambertseterveien foreslås som samlevei. Foto: Foto: Aina Moberg

– Nei til mer trafikk i vår boligvei

Beboere i Lambertseterveiens midtre del reagerer sterkt på bydelens forslag til trafikkplan.

NORDSTRAND: 42 naboer, bosatt mellom Nordseter terrasse og Oberst Rodes vei, har derfor sendt en høringsuttalelse til bydelsutvalget. Her viser de stor misnøye med at «deres boligvei» klassifiseres som samlevei.

CHRISTINA (10) FRYKTER SKOLEVEIEN: «Blir det mer trafikk blir det jo helt umulig for meg»

– Vi er også et boligområde, og vil bli behandlet deretter. Politikerne kan ikke stenge noen områder (soneinndeling red. merk) som igjen får konsekvenser for andre, sier Kim Strøyer Aalborg på vegne av naboene.

Trykket bare øker

– Nordstrand er den bydelen i Oslo med størst andel privatbiler, Vi mener derfor at belastning og risiko bør fordeles likt på alle. Vi som bor i Lambertseterveien opplever en stadig økende trafikk med betydelig støy og usikker skole- og barnehagevei. Elever må krysse Lambertseterveien til og fra Kastellet skole. Fem barnehager medfører mye biltrafikk og skaper farlige situasjoner. Dersom andre områder stenges for biltrafikk, blir belastning på oss enda større, mener han.

– Og med åpningen av Lambertseter senter øker trykket ytterligere. Dette har ingen tatt hensyn til, legger han til.

Dårlig info

Mange av naboene sier de er sjokkerte over hvor lite informasjon det har vært om trafikkplanen.

– Det er synd at politikerne ikke viser større vilje i en så viktig og sentral sak for vårt område. Alle burde fått et skriv i postkassen, mener de.

Strøyer Aalborg sier naboene nå tar det for gitt at bydelsutvalget ser på deres uttalelser.

– Først da viser politikerne at de i trafikkplanen tar hensyn til alle bydelens beboere, sier han.

Den omtalte strekningen av Lamberseterveien er forøvrig den eneste uten fotgjengeroverganger, og med fortau på bare en side.

– Vi ønsker derfor at farten settes ned fra 40 til 30 km/t, og at det lages innsnevringer her, sier Strøyer Aalborg.

Aksjoner

Naboene som var samlet for å diskutere trafikken lørdag formiddag gir seg ikke så lett:

– Selv om vi er dårlig orientert, er vi veldig engasjerte. Kanskje må vi ty til aksjoner for å bli tatt på alvor.

Den endelige trafikkplanen skal vedtas av bydelsutvalget 18. november.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere