RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– TRENGER NY BANE: Leder i Skarpsno Vel, Ragnar Bryne, mener det er på høy tid å utrede ny t-banelinje i vest bedre.
– TRENGER NY BANE: Leder i Skarpsno Vel, Ragnar Bryne, mener det er på høy tid å utrede ny t-banelinje i vest bedre. Foto: Foto: Fredrik Eckhoff

– Ny t-bane vil redde bomiljøet i sentrum

– Hvis vi ønsker at folk fremdeles skal ville bo i sentrum, må vi legge til rette for det, sier leder for Skarpsno Vel, Ragnar Bryne.

SKARPSNO/OSLO: I paradegaten Bygdøy allé dør kastanjetrærne ut mens bussene dundrer gjennom på vei til Fornebu og andre steder i Bærum og resten av østlandsområdet.

Del på Facebook

I Drammensveien rister 70 tonn tunge italienske trikker i stykker både bygårder og veier.

LES MER OM BYGDØY ALLÉ HER:

Kan være for sent å redde Bygdøy allé

Trærne skal beholdes på Thomas Heftyes plass

Håper på t-bane langs fjorden til Fornebu

Måtte flytte fra forurensingen

Kastanjekrise i Bygdøy allé

Viktigste tiltak

Trafikken skaper en stadig økende påkjenning på Bydel Frogners befolkning, og leder for Skarpsno Vel, Ragnar Bryne, er ikke i tvil om hva som er hovedtiltaket mot den kvelende trafikkøkningen: Det må bygges t-bane fra sentrum mot Filipstad og Fornebu.

LES OGSÅ: Ruter vil ha metro til Fornebu og trikk til Tonsenhagen

Senest på det store folkemøtet som lokale velforeninger arrangerte før valget i september, kom det tydelig frem at det er en tverrpolitisk oppfatning lokalt i bydelen at en slik t-bane må på plass.

Velleder Bryne ser for seg minst to gode og viktige grunner for t-banelinjen: Det vil føre til at langt færre busser vil måtte kjøre gjennom Bygdøy allé, og det vil føre til at tusenvis av beboere på for eksempel Skillebekk og Skarpsno vil få et forbedret kollektivtilbud. Svært mange vil i så fall få bare få minutters gange ned til en stasjon på Filipstad.

Mye endret på 100 år!

Bryne ser med bekymring på den stadig økende trafikken i bydelen. Han mener at man bør se til andre hovedsteder i Europa, som London og Paris, for å lære hvordan man kan frakte store menneskemengder effektivt fra ett sted til et annet, uten stor slitasje på nærmiljøet.

– Hvis vi ønsker at folk fremdeles skal ville bo i sentrum, må vi legge til rette for det. Det har skjedd veldig mye siden disse bygårdene ble bygget for hundre år siden, sier Bryne.

– Nå er det trikker som veier 70 tonn og som ødelegger bygårder og veibaner, påpeker han, i tillegg til gjennomfartstrafikken med busser i kø mot Bærum. De siste års tøffe vintrer har også vist at både busser og trikker er langt mer sårbare enn trafikk under bakken, i følge Bryne.

LES MER OM T-BANEPLANER FOR OSLO:

Miljøpartiet ønsker debatt om t-baneplaner

Bydelen vil ha metro-standard på linje 5

Ruter vil ha t-bane til Bislett og Grünerløkka
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere