RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bydelslederne Carl Oscar Pedersen, Bjarne Ødegaard og Lars Asbjørn Hanssen er svært lite glad for at samferdselsprosjektene i Oslo vest er blitt nedprioritert i rapporten om Oslopakke 3.
Bydelslederne Carl Oscar Pedersen, Bjarne Ødegaard og Lars Asbjørn Hanssen er svært lite glad for at samferdselsprosjektene i Oslo vest er blitt nedprioritert i rapporten om Oslopakke 3.

– Oslopakke 3 nedprioriterer vest

De politiske lederne i Oslo vest kaller Oslopakke 3-rapporten for en skandale. Ikke ett eneste tiltak er prioritert i de vestlige bydeler.

OSLO VEST: – Alt er nedprioritert i Oslo vest. Vi anses som ikke-eksisterende i rapporten. Det er hårreisende at nærmere 200.000 mennesker blir tilsidesatt på denne måten, sier leder av bydelsutvalget i Bydel Frogner, Bjarne Ødegaard (H).

Prioriterer kollektiv

Rapporten er utarbeidet av Oslopakke 3-sekretariatet, som er bestilt av styringsgruppen for Oslopakke 3. Mandatet har vært å danne et grunnlag for det videre arbeidet med Oslopakken.

Rapporten prioriterer utvikling av kollektivtrafikken høyest og viser til ulike finansieringsmodeller for Oslopakke 3, som blir vesentlig dyrere enn tidligere beregnet.

Leder av bydelsutvalget I Bydel Ullern, Carl Oscar Pedersen (H) og fungerende leder av bydelsutvalget i Bydel Vestre Aker, Lars Asbjørn Hanssen (H) utgjør felles front med Ødegaard, som reagerer sterkt på at det kun er prosjekter i Oslo øst som har kommet på prioritert plass.

– Hvis politikerne i rådhuset og Stortinget vil støtte seg på denne rapporten, vil de vise politisk avmakt etter de tidligere vedtakene som er gjort i forbindelse med Oslopakke 3, sier Hanssen.

– Det er graverende for bydeler som har beboere som knapt kan bevege seg med bil uten å betale seg gjennom en bomring. De vil føle seg snytt, når de ikke får noe igjen for mange års betaling, som de trodde skulle komme dem til gode, sier Pedersen.

Et riksanliggende

I rapporten er E18 med tunnelløsninger fra Framnes til Lysaker nedprioritert. Det berører både Bydel Frogner og Ullern og ble ansett som miljøtunneler i den enigheten som ble oppnådd rundt Oslopakken.

Les også: Folket samles om Frognerstranda

– Dette er altså en hovedfartsåre for blant annet transport fra vest. Dette et riksanliggende i og med at dette berører viktig verdiskapning, ikke bare for hovedstaden, men også for landet for øvrig. Mye av verdiskapningen skjer i Oslo, og vi er avhengig av at infrastrukturen fungerer. Det er i høy grad et statlig anliggende som betyr at staten i mye større grad skal være med å betale regningen, sier Ødegaard.

– Her ser man også bort fra at miljøtunnelene skal avhjelpe Ullern/Skøyenområdet, som har den høyeste grad av luftforurensning i byen, sier Ødegaard.

– Det går ikke an å endre planer, som også skulle gi beboerne i Bydel Ullern et annet liv med mindre forurensing og tilgang til sjøen. Regjeringen har et spesielt ansvar som Ødegaard sier, for E18 som hovedvei til en by hvor en stor del av nasjonalproduktet blir skapt, sier Pedersen.

Tvers av politisk vedtak

Røatunnel er helt ute av prioriteringslisten i rapporten.

– Røa som knutepunkt var blant de første som fikk vedtak om bymessig fortetting. Forutsetningen måtte være at det kom tunnel for å skape et levedyktig lokalsamfunn. Nå forstår vi at politikerne i rådhuset gjorde feil, når de ikke sørget for at infrastrukturen kom på plass først. Nå må vi vente i uvisse og håpe på at det er sterk politisk vilje og handlekraft i tråd med de løftene som er gitt i denne saken tidligere, sier Hanssen.

Les også: Røatunnel "svartelistet" igjen

– Jeg var selv med å vedta 10 millioner kroner i prosjekteringsmidler til Røatunnel i bystyret høsten 2010. Da er det ganske spesielt at de som har utarbeidet rapporten kommer med en innstilling som går på tvers av et slikt politisk vedtak, sier Ødegard.

Konfiskering av penger

– Vi har altså vært med på et spleiselag i mange år, hvor det til og med ble opprettet en ny bomring mellom Bærum og Oslo for å finansiere prosjekter i Oslo vest. Det er ganske graverende om vi ikke skulle få noe igjen for dette, sier Pedersen.

– Staten må inn å ta større ansvar. Det går ikke an at hovedstadens infrastruktur skal misligholdes på grunn av manglende midler. Se hva som skjedde med veiprosjektet Sinsen-Økern. Overskridelsen var på to milliarder for et statlig prosjekt, hvor Oslo kommune måtte ta regningen. Dette er midler som skulle vært brukt i Oslopakken. Men er det egentlig et spleiselag? Vi betaler bompenger, skatt, bensinavgift, CO2-avgift med mer og får ingenting igjen i vår del av byen. Det er ikke et spleiselag, men konfiskering av penger, sier Hanssen.

En ny plan

– Vi trenger naturligvis en ny plan. Det er penger i systemet. Det kan ikke være slik at det ikke skal være midler til å bygge ut helt nødvendig infrastruktur i vår hovedstad. Vi kan ikke gi umiddelbare svar på hvordan dette skal finansieres, men vi finner oss ikke i at de viktigste delene av Oslopakke 3 skal prioriteres vekk. Jeg tror blant annet at Høyre ikke vil godta en Oslopakke uten at Vestkorridoren/E18 blir gjennomført , sier Ødegaard.

Nedprioritert i Oslopakken blir også kollektivfelt mellom Tåsen og Lysaker på Ring 3 på grunn av høye kostnader. En T-banestasjon på Homansbyen blir i tillegg nedprioritert.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere