RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Torggata er et verstingeksempel for syklister, mener Natur og Ungdom, som onsdag kveld laget en egen sykkelvei her.
Torggata er et verstingeksempel for syklister, mener Natur og Ungdom, som onsdag kveld laget en egen sykkelvei her. Foto: FOTO: NATUR OG UNGDOM

– Politikerne er bakstreverske

Natur og Ungdom langer ut mot politikerne, som de mener er bakstreverske i kampen for å gjøre Oslo til en sykkelby. I natt tok de saken i egne hender.

TORGGATA: – Politikerne er bakstreverske og lite villig til å gjennomføre tiltak. De må skjønne at det haster, så vi viser dem hvor enkelt det er. Når Oslo kommune ikke klarer å gjennomføre brukbare klimatiltak, må noen andre gjøre det, sier leder i Oslo Natur og Ungdom (NU), Embla Helle Nerland.

Tok saken i egne hender

Sent onsdag kveld tok en gruppe aksjonister fra NU saken i egne hender, og stripset opp et eget sykkelfelt i Torggata – en av Oslos mest utskjelte gatestrekninger det siste året. Gatløpet mellom Youngstorget og Hausmannsgate er i en periode et prøveprosjekt som bilfri gate.

– Dette fungerer dårlig, og det kjører biler her hele døgnet. Dessuten er sykkelfeltet fjernet, noe som gjør det farlig og lite gunstig å sykle. Dessverre er det en situasjon vi ser i hele byen, sier Nerland.

JENS STOLTENBERG: – Det kommer mer penger til sykkelvei

Hun reagerer på at politikerne ikke viser større vilje til å tilrettelegge Oslos gater for syklister.

LESERNE MENER: «Det er blitt så trendy å sykle at alt annet skal vike for disse terroristene»

– Ikke nok

– For å få ned utslippene fra trafikken må flere velge miljøvennlige reisemåter. Derfor trenger vi et ferdig utbygd sykkelveinett innen 2012, sier hun.

Sykkelveinettet i Oslo skulle være ferdig utbygd i 2008. I dag gjenstår det å bygge 48 kilometer sykkelvei.

– Bilen opptar plass i sentrum slik at det er vanskelig for kollektivtrafikk, gående og syklende å komme seg fram. Samtidig er sykkelandelen av daglige reiser i Oslo bare 4 prosent, sier Nerland, som viser til for eksmepl Trondheim, hvor tilsvarende tall er 12 prosent.

LES OGSÅ: Skal få sykkel-Oslo til å skinne

Nerland mener kommunen er en sykkelsinke, og har liten tro på at sykkelveinettet er ferdig om to år.

– Med denne farten kommer sykkelveinettet til å stå ferdig i 2026. I forslaget til budsjett for 2011 er det satt av 86 millioner kroner til gang- og sykkelveier, men det er bare planlagt utbygging av 1,8 km sykkelvei. Dette er ikke nok, sier hun.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere