RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SKOLEVEI: May-Brith Døssland i Nordre Aker Venstre, og bystyrerepresentant Odd Einar Dørum vil at skoleveisikkerheten løftes frem. Her er de på Grefsenplatået, skolevei for hundrevis av elever bl.a. til Engebråten og midlertidige Kjelsås skole, hvor bydelsutvalget har vedtatt at de ønsker lyskryss.
SKOLEVEI: May-Brith Døssland i Nordre Aker Venstre, og bystyrerepresentant Odd Einar Dørum vil at skoleveisikkerheten løftes frem. Her er de på Grefsenplatået, skolevei for hundrevis av elever bl.a. til Engebråten og midlertidige Kjelsås skole, hvor bydelsutvalget har vedtatt at de ønsker lyskryss. Foto: FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Skoleveiene må bli tryggere

– Skolevei-sikkerhet må kartlegges samtidig som nye skoler planlegges og inntaksområder endres, mener Odd Einar Dørum (V).

NORDRE AKER: Fredag legger byrådet og Utdanningsetaten frem sitt forslag til skolebehovsplan. Den legger føringene for hvilke grep som må tas de neste ti årene for å holde tritt med elevveksten i Oslo.

INVITERER TIL ÅPENT SKOLEMØTE OM SKOLEBEHOVSPLANEN 9. JUNI KL. 19 I NYDALSVEIEN 21.

Men slik den viktige skolebehovsplanen legges frem i dag, mangler den en vesentlig faktor, mener Venstre:

Mangler skoleveier

– Trafikksikkerheten på skoleveiene. I dag forholder man seg først og fremst til skoletomter. Systematikken må endres: Når nye skoler planlegges, eller inntaksgrenser flyttes, bør det bli sånn at man automatisk også tenker tilrettelegging for skoleveisikkerhet, sier bystyrerepresentant Odd Einar Dørum.

Han mener samarbeidet mellom Utdanningsetaten og Undervisningsbygg, som utreder nye skolebygg, og Bymiljøetaten, som har ansvaret for samferdsel og veisikkerhet, ikke er god nok.

Viktig for Nordre Aker

Nestleder i bydelsutvalget, May-Brith Døssland, er enig med partifellen.

– I Nordre Aker er det behov for flere nye skoler, både i Tåsen-/Ullevål- og i Nydalen-/Grefsen-området. Det er viktig at barn får gå på nærskolen sin selv når inntaksområdene må endres. I disse situasjonene er det viktig at tiltak for trafikksikkerhet på skoleveiene vurderes samtidig, og at man ikke er avhengig av en sterk foreldregruppe som må presse gjennom tiltakene, sier hun.

LES OGSÅ: Disen-foreldre må sende barna sine til Grefsen skole

Døssland peker på at utbedring av skoleveier fører til en oppgradering av gangveier, fortau og overganger som kommer hele nærmiljøet til gode, særlig eldre og funksjonshemmede, ikke bare skolebarn.

Bymiljøetaten, divisjon samferdsel, disponerer en årlig sum på fem millioner kroner til fysiske sikringstiltak, som skolene kan søke på gjennom Utdanningsetaten. Nordre Aker Budstikke har bedt etaten om en oversikt over hvordan midlene brukes, og hvor lang tid det tar før innvilgede sikringstiltak er gjennomført. Den ansvarlige i etaten har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

Grefsen skole fikk for to år siden innvilget penger til skoleveisikring. Nå er det i ferd med å skje noe. Les om det her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere