RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TIL BISPEGATA: Ruter mener Sørenga blir for dyrt, og vil derfor ha trikken til Bispegata. Det på tross av at både aksjonister og opposisjonspolitikere mener Sørenga er best.
TIL BISPEGATA: Ruter mener Sørenga blir for dyrt, og vil derfor ha trikken til Bispegata. Det på tross av at både aksjonister og opposisjonspolitikere mener Sørenga er best. Foto: Arkivfoto

– Sørenga for kostbart alternativ

Ruter sier trikk via Sørenga ville blitt svært kostbart og tatt mange år å få på plass – til tross for at aktivister og politikere brenner for dette.

GAMLE OSLO: – Det er nødvendig med et skikkelig beslutningsgrunnlag når denne saken skal behandles, sier samferdselsbyråd, Ola Elvestuen (V).



Han forteller at han har sendt brev til Statens vegvesen og bedt om en utredning som viser konsekvensene for Sørenga-alternativet.

Selv mener han det er uklart om dette alternativet vil gi et bedre totaltilbud til de reisende.

Saken har store økonomiske konsekvenser for Oslo. Det er nødvendig med en reguleringsplan som sammen med de økonomiske rammene klargjører hvilket handlingsrom som faktisk finnes.

LES OGSÅ: Lokalpolitikerne vil ha trikk via Sørenga

Samferdselsbyråden understreker at hensynet til et godt kollektivtilbud er vesentlig i denne saken.

Oslo torg skal ivaretas

– Nå handler jo også dette om utviklingen av middelalderbyen Oslo?

– Ja, det er riktig. Oslo torg må ivaretas. Vi har en forpliktelse til å få opp dette torget som en møteplass i bydelen. Men jeg er ikke sikker på at dette blir umulig selv om det går en trikk der, sier Elvestuen.

Sørenga ville blitt svært kostbart

– Hvorfor vil Ruter føre trikken gjennom Bispegata og ikke via Sørenga?

– Det er to viktige forhold i denne saken. For det første foreligger det ingen reguleringsplan for trikk via Sørenga. Statens Vegvesen er også skeptisk til forslaget, noe som tilsier at det vil ta mange år å få på plass en reguleringsplan, svarer plansjef Halvor Jutulstad i Ruter.

Han ligger til at det også dreier seg om økonomi.

– For det andre dreier dette seg selvsagt også om finansiering. Skal dette forslaget gjennomføres vil det bli svært kostbart. Oslopakke 3 som gjelder frem til 2028 inneholder ingen finansieringsplaner for en slik løsning, men det er jo mulig å omprioritere. Det er politikerne som bestemmer.

Arbeiderpartiet pådriver

Abdullah Alsabeehg (Ap), fraksjonsleder i samferdsel- og miljøkomiteen, ser gjerne at Sørenga-alternativet vedtas.

– Vi ønsker nå å behandle saken om trikk via Sørenga i tilknytning til Ruters strategiske kollektivplan K2012, sier han.

Samtidig roser han bydelsutvalget i Gamle Oslo som han mener har vært en viktig bidragsyter både i denne saken og i behandlingen av trafikkplanen som ble vedtatt i desember. Sistnevnte skal blant annet sørge for bedre luftkvalitet i Gamle Oslo og resten av byen.

– Det er når vi lytter til bydelspolitikerne at vi produserer den beste politikken for hele Oslo, konkluderer han.
 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere