RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

REAGERER: NAF og Arnulf Ingulstad ber Bymiljøetaten utbedre rekkverket i Kongsveien. FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN
REAGERER: NAF og Arnulf Ingulstad ber Bymiljøetaten utbedre rekkverket i Kongsveien. FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN Foto: FOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN

– Uakseptabelt å vente

NAF mener rekk­verket gir en falsk trygghetsfølelse og ber Bymiljøetaten gjøre noe snarlig.

KONGSVEIEN: – Det er helt uakseptabelt å vente med å utbedre dette til i 2015, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

I forrige uke skrev Nordstrands Blad om det rustne og kollisjonsskadde gjerdet langs Kongsveien. Dette har skapt reaksjoner. NAF mener rekkverket og autovernet gir en falsk trygghet.

– Menneskelige feil oppstår og her har man ikke sikret veien tilstrekkelig. En utforkjøring her vil være fatal. Det er åpenbart at dette ikke holder som autovern, det gir et signal om sikring, uten at det er det, sier Inger Elisabeth Sagedal.

– Uforsvarlig

NAF har stor forståelse for den økonomiske siden av saken, men mener denne ikke kan gå foran sikkerheten.

– Det er en kjedelig kostnad, men helt nødvendig. Her må Bymiljøetaten (BYM) gjøre noe. Før 2015 skal det passere en haug med biler, syklister og fotgjengere. Slik veien er i dag er den uforsvarlig, sier Sagedal.

Også Arnulf Ingulstad reagerer på Bymiljøetatens ansvarsfraskrivelse.

– Det var med undring og forferdelse jeg leste Bymiljøetatens vurdering av rekkverket, sier han og viser til forskrifter som omhandler rekkverksnormaler som stiller strenge krav til rekkverk som skal sikre mot stup på mer enn fire meter.

Stor fallhøyde

– Da skal veien utstyres med rekkverk av sikkerhetsklasse H2 som er et meget kraftig veirekkverk. På den veistrekningen går støttemuren rett ned og fallhøyden er 30–40 m, sier Ingulstad og legger til at kravene kan fravikes av kommunen, men da skal de sikkerhetsmessige konsekvensene vurderes skriftlig.

– Jeg håper Bymiljøetatens ledelse vil ta seg tid til å inspisere rekkverket nøye. Jeg håper da at de vil innse at kravet om en rask og vesentlig forbedring er nødvendig, sier Ingulstad.

Bymiljøetaten er klar over tilstanden, men vil ikke foreta omfattende reparasjoner.

– Vi står fast ved at vi ikke oppfatter strekningen som spesielt trafikkfarlig, da det er liten trafikk og farten er lav på nevnte strekning, sier Odd Olav Bratteberg i BYM.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere