RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Driftsstyret ber nå rektor skjerpe rutiner og infoflyt i forhold til delingspraksisen på Disen skole - SV er også representert i styret - her Nordre Akers gruppeleder, Lill Pleym. ArkivFOTO
Driftsstyret ber nå rektor skjerpe rutiner og infoflyt i forhold til delingspraksisen på Disen skole - SV er også representert i styret - her Nordre Akers gruppeleder, Lill Pleym. ArkivFOTO

– Uheldig håndtering av saken

– Driftsstyret ber nå rektor om å skjerpe rutiner og informasjon om delingen – allerede fra første trinn, sier SVs-gruppeleder, Lill Pleym (SV). Men noen ny saksbehandling blir det ikke!

DISEN: – Men likevel handler dette om en intern skolesak, og det er i utgangspunktet ikke en politisk sak. Men SV er også representert i driftsstyret, og støtter fullt ut det øvrige styrets krav til rektor om at informasjon og kriterier rundt delingspraksisen blir mer formell i årende fremover. Det betyr blant annet god tydeliggjøring av hvilke grunnlag som skal gjelde for å plassere barna i de enkelte gruppene, samtidig er det viktig at barn- og foreldre allerede fra første trinn for nok og god informasjon om denne praksisen ved Disen. Såvidt meg bekjent har det hvert eneste år blitt spetakkel rundt splittingen, mye sikkert også grunnet for dårlig informasjon, tror Pleym, som likevel understreker at lokalitetene ved Disen skole - med baseløsninger – gjør at delingen må skje.

Les hovedsaken: - Urettferdig og uprofesjonelt mæte å dele elevene på

Lære å forholde seg til endringer

– Men uansett må det likevel være rom for at det i enkelttilfeller kan gjøres endringer, og viktig at også foreldrene vet at det er mulighet for å sende en klage til skoleledelsen. Men når det er sagt så tror jeg nok foreldre av og til kan overdimensjonere problemene ved at barna skal forholde seg til for eksempel nye klassevenner og andre forandringer. Livet ellers - også i arbeidslivet -handler jo mye om nettopp endringer og nye situasjoner, som man må lære seg å forholde seg til. Det kan også være sundt tidlig å venne seg til det, sier Pleym, som selv har arbeidet som lærer.

Ikke base-begeistret

– Når det gjelder base-løsningen generelt, så har ikke den etter det jeg har erfart, gjort noe stort inntrykk på meg. Jeg tenker at baseløsningen mest handler om å spare penger på skolelokalene, sier Pleym.

Les hovedsaken: - Urettferdig og uprofesjonelt mæte å dele elevene på

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere