RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Dette er slett behandling av små barn, sier Disen tredjetrinns forelder, Ingrid Næss. foto: Kristin Tufte Haga
– Dette er slett behandling av små barn, sier Disen tredjetrinns forelder, Ingrid Næss. foto: Kristin Tufte Haga

– Urettferdig og uprofesjonelt!

– Dette er så slett behandling av små skolebarn, at hele saken bør gjennomgås på nytt, mener tredjetrinn-forelder på Disen skolen, Ingrid Næss.

DISEN: – Og gjort på en så urettferdig og lite profesjonell måte, legger Næss til.

Hun var en av foreldrene som klaget på de nye klasseinndelingene, men var også en av de som ikke fikk gehør for endringer hos rektor og ledelsen.

LES OGSÅ: Disen-rektor tar ikke hensyn

Bor for nære skolen

– Vi bor i Frennings vei. Min sønn har ikke en eneste en fra den berømte "ønskelisten på fem", eller fra sin "nye" klasse, boende i sitt nærområde. Rektor begrunner dette overfor vår familie med at det ikke er så viktig å ta "geografisk hensyn" – som var ett av de prioriterte kriteriene for delingen – når det gjelder min sønn "for han bor jo så nærme skolen"! Min sønn har ikke lenger skolevei enn rundt 5 – 10 minutter, men det er vel viktig for han også å ha noen å ta følge med til skolen? Det er så vi nesten ikke kan tro det hun svarer – en fullstendig usaklig begrunnelse! ifølge moren.

Ikke klagemulighet

Nordre Aker Budstikke har tidligere skrevet om delingspraksisen ved Disen skole, ifølge ledelsen er splittingen av tre grupper på dagens tredjetrinn, til fire for neste høsts fjerdetrinn, i hovedsak ifølge rektor grunnet at skolelokalene ikke åpner for andre muligheter. Som nevnt klaget flere foreldre på de nye klassesammensetningene – i følge brev fra skoleledelsen kom det inn i alt 13 klager, og etter det avisen kjenner til fikk også noen gehør hos rektor.

– Men vi foreldre vet jo at det er flere enn 13 som var lite tilfreds med resultatet av delingen. Grunnen til at det ikke er mange flere som har klaget, er jeg ganske sikker på er fordi ledelsen aldri opplyste foreldrene om at det var mulig å klage, tvert imot så fikk de beskjed om at det ikke var mulig å klage. Hadde det vært fremmet som en mulighet, hadde nok tallet vært mye høyere, ifølge Næss.

Fylkesmannen og driftsstyret

Hun kan også fortelle at foreldre har klaget saken inn for Fylkesmannen, på grunnlag av hvordan selve fordelingen er foretatt. Driftsstyret ved skolen hadde også forrige uke satt saken opp på agendaen, men driftsstyret ønsket ikke en ny behandling av saken.

Les driftstyrets vurdering her: - Uheldig håndtering av saken

– Det er trist, men politikerne har gjort en god jobb med å få saken belyst slik at kommende kull på Disen kanskje får en mer forutsigbar klassesitusjon. I alle år har jeg undret meg over hvorfor Disen skole bevisst velger bort en ren geografisk inndeling av klassene. Hadde de valgt det ville mange problemer vært ryddet av veien!

– Tryggere med følge

– I fjerde klasse slutter mange på Aktivitetsskolen, og barna må gå hjem på egenhånd. Da hadde det selvsagt vært flott å ha noen fra klassen å gå hjem sammen med! Særlig også med tanke på meldinger vi innemellom mottar både fra andre foreldre og skole – om biler som har fulgt etter barna på vei hjem fra skolen. Vi er så utrolig skuffet over skolens håndtering av denne saken!!

NAB har vært i kontakt med rektor Grethe Kvalheim og bedt om en kommentar, men avisen har foreløpig ikke mottatt noen.

LES OGSÅ: Rektor vil vurdere endringer

Les driftstyrets vurdering her: - Uheldig håndtering av saken

Kjelsås også baseskole

I byggepapirene for "nye" Kjelsås skole står det at denne skolen også blir en baseskole. Men noen deling underveis i trinnene, som på Disen, blir det ikke på Kjelsås ifølge rektor.

– Praksis på Kjelsås skole er at elevene følger sin klasse/gruppe fra 1.-7. trinn, men i elevenes hverdag jobber de, og undervises det, på tvers av gruppene/ klassene på trinnet. Vår undervisningspraksis tilsier at fleksible undervisningslokaler er bedre egnet for å kunne utnytte lærernes kompetanse, gi elevene tilpasset opplæring og faglig utvikling i trygge, sosiale rammer, sier rektor Mette Rasmussen.

Les driftstyrets vurdering her: - Uheldig håndtering av saken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere