RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Grillen er nær identisk med 300 SL.
Grillen er nær identisk med 300 SL. Foto: Foto: Øivind Skar

10 nordmenn har kjøpt denne bilen

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves! For nå er Mercedes SLS AMG til 2,8 millioner kroner og med 571 hk endelig her.

Heftigere sportsbil enn Mercedes' nye SLS AMG introduseres ikke på denne siden av sommerferien i Norge.

Godt og vel et halvt år etter verdenspremieren på gigantmessen i Frankfurt satte Bilforlagets Jon Winding-Sørensen seg bak rattet og kjørte det første «norske» eksemplaret fra Tyskland til Oslo uten å bli stående askefast.

Avdukingen skjedde med 800 innbudte gjester i forkant av Luxury Living-messen på Fornebu.

– Vi har allerede solgt ti biler, opplyser informasjonssjef Hanne Werner Nilsson hos importøren og legger til at fem ekstra biler står på årets bestillingsliste.

Tro det eller ei, men her snakker vi om «løp og kjøp» for en bil som i rimeligste utgave koster 2,8 millioner kroner - halve summen skal rett i statskassa.

Farvel til McLaren og SLR

Alle i Mercedes-organisasjonen snakker naturligvis i store bokstaver om SLS, men den er – nøkternt sett – resultatet av et avsluttet samarbeid mellom Mercedes og McLaren. Deres felles SLR parkerer på mange måter SLS, men kostet også det dobbelte.

Så SLS er et in-house produkt hvor Mercedes overlot mye av jobben til spesialisten AMG, som Mercedes eier. AMG produserer og kundetilpasser krembilene til selskapet.

Samtidig benyttet de involverte anledningen til å grave fram en av Mercedes-historiens vakreste og viktigste biler; 300 SL Gullwing fra første halvdel av 1950-årene.

Sånn sett bærer SLS med seg litt retro i linjeføringen, dørløsningen og grillen. Rent teknisk bygges SLS over en aluminium space-frame rammeløsning.

Kraft i massevis

Du vil aldri være i tvil om at SLS er en rask bil. Utstyrt med AMGs 6,2 liters V8 sugemotor - effektøkt fra 525 hk til 571 hk - sparker dette til 100 km/t på 3,8 sekunder. Nåla stopper først på 317 km/t. (elektronisk sperret)

Nå tilbyr AMG enda kraftigere motorisering i eksempelvis SL, SL 65 AMG med V12 og 612 hk. Vi har kjørt begge variantene under forhold der høy fart ikke handler om bøter, inndragelse og fengsel, men pur glede og entusiastiske heiarop.

Det skal aldri herske tvil om av V8-varianten ikke bare er råere å kjøre, men at den også byr på en symfoni av lyd som gjør hvert hifi-anlegg støyende overflødig.

På vei til Norge

Naturligvis håndbygges motorene hos AMG, og hver enkelt motor bærer signaturen til vedkommende som bygde den.

De første kundebilene av SLS er i disse dager på vei til Norge. Noe vanlig syn på norske veier blir SLS uansett ikke.

Importøren regner med å selge ti biler i året etter at nyhetens interesse har lagt seg. Da skal det jobbes hardt. Kun en ny SL havnet på norske skilt i fjor - mot ni året før, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere