RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Det satses på sykkel i Oslopakke 3.
Det satses på sykkel i Oslopakke 3. Foto: Arkiv

1,2 milliarder til sykkel

Sist oppdatert:
Oslo vil prioritere sykkeltiltak i Oslopakke 3.

OSLO: 17 milliarder kroner er satt av til kollektivtiltak, veier og infrastruktur i Oslo og Akershus over de neste fire årene.

Fakta: OSLOPAKKE 3:

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Overordnet plan for samferdsel i Oslo og Akershus.
  • Skal finansiere vei-og kollektivtiltak i årene 2008-2032.
  • Bompenger er den viktigste inntektskilden i pakken.
  • Jernbaneverket, Statens vegvesen, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune samarbeider om gjennomføringen av de ulike planene.

Pengene spyttes inn i Oslopakke 3, og er med på å blant annet sikre finansieringen av Fornebubanen.

- Det er gledelig at vi sikrer finansiering av Fornebubanen, slik at den
kan ferdigstilles som planlagt, sier fylkesordfører Anette Solli (H).

Prioriterer sykkel

Sykkeltiltak i Oslo skal også prioriteres i denne omgang. 1,2 milliarder kroner er satt av til dette.

Les også: Majorstuen er syklistenes skrekk

- Oslopakke 3 er den viktigste finansieringskilden for kollektivsatsingen i Oslo og Akershus. I det nye handlingsprogrammet legger vi opp til å bruke 80 prosent av bompengene i Oslo på kollektivtiltak. Vi vil også doble satsingen på sykkel. Målet er at kollektivtransporten, sammen med sykkel og gange, skal ta hele veksten i persontrafikken, sier miljø- og samferdselsbyråd, Guri Melby (V).

I tillegg skal Lørenbanen åpne i april 2016 og Østensjøbanen oppgraderes, for å nevne noen av prosjektene.

Endres hvert fjerde år

Oslopakke 3 består av flere handlingsplaner. Disse går over en fire års-periode, og revideres hvert fjerde år. 

Les også: Dronning Eufemias gate er Oslos verste sykkelgate

Flere prosjekter er blitt gjennomfør de siste årene.

Blant annet har Bogstadveien blitt oppgradert, Kolsåsbanen kommet på plass, Operatunnelen er åpnet, nye t-banevogner er kjøpt og det er flere avganger på buss og bane i Oslo. 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere