RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Slik ser en av trikkene til franske Alstom. Dette kan være et av alternativene som vurderes i Oslo.
Slik ser en av trikkene til franske Alstom. Dette kan være et av alternativene som vurderes i Oslo. Foto: Alstom

2,5 milliarder for nye Oslo-trikker - vanskelig med alternativ

Sist oppdatert:
Oslo jakter nye trikker. Selv om prislappen er på flere milliarder, er det vanskelig å se for seg et alternativ, mener direktør for trikkeprogrammet.

OSLO: - Trikken frakter i dag 48 millioner passasjerer i året. Å flytte det over på andre fremkomstmidler er svært vanskelig, sier direktør for trikkeprogrammet, Thorbjørn Thoresen.

Trikkeprogrammet er et samarbeidsprosjekt mellom Ruter, Oslo Vognselskap, Sporveien og Bymiljøetaten i Oslo kommune.

I mai i år skal de levere sitt forprosjekt for innkjøp av nye trikker i Oslo - en investering som ligger på rundt 1,5 milliarder kroner. Totalt vil oppgradering av skinnenettet og innkjøpet havne på et sted mellom 2-2,5 milliarder kroner, i følge Teknisk Ukeblad.

- Vi vet ikke hva nye trikker vil koste, men vi anslår – og det er kun et anslag – at å bytte ut trikkeparken i Oslo vil havne på over 1,5 milliarder kroner, men det avhenger blant annet av eurokurs. Når det snakkes om 2 til 2,5 milliarder kroner, så er det med referanse til den samlede planen for oppgradering, sier Thoresen.

Les også: Norges mest eksklusive «pling»

- Oslo er i en særklasse
Men på tross av en svært kostbar investering, mener Thoresen det vil være vanskelig å bytte ut trikkene med andre fremkomstmidler.

- Skinnegående kollektivtrafikk i Oslo har i dag flere reisende enn hele NSB. Flytoget har mellom 6 og 7 millioner og t-banen har 85-86 millioner reisende. Det setter kollektivtransporten i Oslo i en særklasse, sier han, og fortsetter: 

- Det er et politisk spørsmål om man ønsker å fortsette å drifte trikk i Oslo, og ikke noe jeg skal ta standpunkt til. Men jeg ser jo at det vil bli noen utfordringer ved å flytte alle disse passasjerene over på andre fremkomstmidler.

Men det er slettes ikke bare de nye trikkene som koster penger. Per i dag er infrastrukturen rundt trikkene så gammel og nedslitt at det sliter unødvendig mye på trikkene. I tillegg gjør dette at trikkene støyer mer enn nødvendig. 

Ruter har foreløpig ikke vært i kontakt med markedet, men bekrefter at det er 10-12 aktuelle aktører i Europa i dag. Trikkene i München, produsert av Siemens er en av dem.


Les også: Slik skal du «tvinges» til å reise miljøvennlig

All skinnegang må oppgraderes
Det betyr at dersom det skal være hensiktsmessig å kjøpe inn nye trikker, må også all skinnegang oppgraderes, på linje med det som nylig ble gjort i Bogstadveien.

- Oslo er en gammel trikkeby, og vi har mye gammel infrastruktur. Den ønsker vi å få oppgradert. Hvis ikke det gjøres har vi jo ikke oppnådd noe. Da vil vi fortsatt få et stort vedlikeholdsetterslep, sier Thoresen.

Han understreker at oppgradering av skinnegangene er i gang flere steder i byen.

- Det gjøres ting over hele linja nå, blant annet i Prinsens gate og Dronning Eufemias gate, og dette gjøres også hele tiden. Det vi har sagt er at det må være en minimumsstandard før vi får de nye trikkene. Det betyr at alt som gjøres av utbedringsarbeider nå holder den standarden, sier Thoresen.

Les også: Kjører du dieselbil her? Da er du i trøbbel ...

Fire år før nye trikker er på plass
Innkjøp av nye trikker følger Oslo kommunes investeringsregime. Dette innebærer en forprosjektering og to ulike kvalitetssikringer før en eventuell beslutning om investering tas på politisk nivå i Rådhuset.

I løpet av prosessen må man også hente inn anbud ute i markedet, samt signere en leveringsavtale. Dette er regnet å ta rundt fire år.

Per i dag jobbes det med forprosjektet, der man blant annet en del funksjonelle krav til trikkene, i tillegg til at man utarbeider risikoanalyser.

Slik ser en av Alstoms nyeste trikker ut - betydelig smalere enn dagens Oslo-trikker.


Les også: Dette blir Norges mest eksklusive togstasjon

Lettere og mindre støyende
Konkret hva som nå vurderes i forhold til nye trikker kan ikke Thoresen kommentere, men noen generelle vurderinger er allerede bestemt.

Slik ser trikkene til Siemens ut innvendig. Lavt gulv vil bli avgjørende også i Oslo.

- Vi ønsker trikker som er effektive, rimelige å vedlikeholde og med god kapasitet og kundegrensesnitt. Det går blant annet på antall sitteplasser og ståplasser, plass til rullestol og universell utforming for øvrig, sier han. 

Det betyr at trikkene skal ha lavgulv, det vil si gulv i høyde med perrongen, samt at de vil være lettere og langt mindre støyende enn dagens trikker.

Lik dittOslo på Facebook og få ferske nyheter og friske meninger!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere