RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

7-års ørkenvandring i Alnabruområdet, i Groruddalbunnen. Nå er vi lei.

Siden 1999 har politiske beslutningsvegrere trenert utviklingen i Grorud dalbunnen for de store samlasterne Tollpost-Globe, Schenker-Linjegods, Posten og NorCargo.
Alnabru er et velfungerende nav i den lokale, regionale og nasjonale godstrafikken i Norge. CargoNet har en formidabel økning i fremføring av gods i containere på skinnegang. 75-80% av godset kommer fra de 4 ovenfor nevnte. For båter som kommer til Oslo Havn med containere fra kontinentet, ligger jernbaneknutepunktet på Alnabru optimalt til for mottak og videre spreding. Det er egen skinnegang/nervestreng fra havna opp til Alnabru og kort vei til samlasterne. For transportlogistikken er det nær perfekt beliggenhet med korte avstander ut til hovedveinettet for videre distribusjon i Oslo, Akershus og resten av Østlandsområdet.
For å oppnå nasjonal målsetting om mer gods fra vei til bane, er det en forutsetning at de store samlasterne og største brukerne av jernbanen får etablere seg slik at de kan investere betydelige midler i terminaler i dette området for langsiktig framtidig virksomhet.
Gods- og logistikkterminalene er ikke smelteverk eller annen form for forurensende tungindustri. Dette er faktisk ikke-forurensende virksomheter. Godset og varene i seg selv forurenser ikkeno`. Ikke produksjonen inne i Postens brevsenter heller. Utfordringen er trafikken til og fra terminalene. Den blir minimalisert når terminalene kan legges nær opptil skinnegangen på Alnabru. Utslippene fra kjøretøyene til og fra like så. Hvor skal dette ellers ligge i framtida?
Noen hevder at terminalene er en belastning og at Groruddalen ikke får noe igjen. Det må være mot bedre vitende. Det dreier seg om nær 5.000 arbeidsplasser med ordnede lønns- og arbeidsvilkår. Mange synes det er en befrielse med kort avstand til arbeidsplassen og muligheter til å kunne sykle eller gå til og fra jobben. Er det for mange ryddige arbeidsplasser i dalbunnen?
Skal de politiske beslutningsvegrerne fortsatt hindre en helhetlig reguleringsplan for Groruddalen som gir forutsigbarhet for gods- og logistikkvirksomhet de nærmeste 25-30 åra, eller klarer flertallet i Bystyret i Oslo å se den store miljøgevinsten det er å satse på Alnabruterminalområdet? Byutviklingskomiteen klarte det ikke.
Bygg for framtida! Bygg terminal også på Nyland Syd tomta!
Jon S. Løken
Arbeidstaker og beboer i Groruddalen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere