RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sist vinter samlet folk fra Holmlia underskrifter for å få et bedre kollektivtilbud, blant dem som deltok var Eli Bjørneby og Tone Hermansen.
Sist vinter samlet folk fra Holmlia underskrifter for å få et bedre kollektivtilbud, blant dem som deltok var Eli Bjørneby og Tone Hermansen. Foto: Arkivfoto: Arne Vidar Jenssen

80E stopper ikke lenger ved senteret

Etter lang kamp får ekspressbussen 80E til og fra Holmlia flere avganger, men den skal ikke lenger stoppe ved senteret.

HOLMLIA: Til tross for kutt i støtten til kollektivtrafikk i Oslo, kommer det til å bli flere rushtidsavganger for ekspressbussen 80 E.

Fra høsten 2011 skal frekvensen økes til hvert 10. minutt i morgenrushet og hvert 15. i ettermidagsrushet. Resten av driftsdøgnet vil frekvensen være uendret og gå hver halvtime.

Stopper ikke ved toget

En annen forbedring byråden trekker frem er at buss 80 skal korrespondere med toget, og at 80E ikke lenger skal stoppe vedtogstasjonen (Holmlia senter).

Ifølge Kallmyr vil ekspressbussen spare 3 minutter på dette.

Ikke populært

Det synes ikke bussaksjen på Holmlia noe om.

– Vi er veldig fornøyde med flere avganger, men å endre så 80E ikke stopper på ved senteret er en bom, sier Tone Hermansen fra bussaksjonen Holmlia.

Hun trekker frem at det er mange som bor nærme senteret og at ekspressbussen også brukes som bydelsbuss. Et annet viktig poeng er at bussen fungerer som back-up når toget er forsinket.

Bussaksjonen inviterer byråden ut så han kan få et innblikk i kollektivsituasjonen på Holmlia.

Til tross for kutt

Miljø- og samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) sier han skjønner bussaksjonens poenger, men at han må støtte seg på Ruter som mener at dette er veien å gå. Han gir regjeringen skylden for at det må gjøres slike prioriteringer i kollektivtilbudet.

– Støtten til kollektivtrafikk ble kuttet fra 80 til 20 millioner, men siste ordet er ikke sagt. Det kommer nye budsjetter og utvidelsene skjer gradvis, sier byråden som også takker ja til bussakjsonens invitasjon til Holmlia.

Ikke enig

Abdullah Alsabeehg er nestleder i AUF Oslo og bruker av 80E bussen. Han sier at Kallmyr har ansvar for bussen og ikke kan legge skylden på noen andre.

– Oslo kommune har fått mer penger enn før, og hvis det ikke hadde vært for Flexus, Holmenkollen og sykehjem i Spania hadde det vært penger igjen til kollektivtrafikk.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere