RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bydelsdirektør Thor-Even Strømme har som mål at Bydel Ullern skal bli blant de tre beste bydelene i Oslo når det gjelder kvaliteten på hjemmetjenesten. Foto: Vidar Bakken
Bydelsdirektør Thor-Even Strømme har som mål at Bydel Ullern skal bli blant de tre beste bydelene i Oslo når det gjelder kvaliteten på hjemmetjenesten. Foto: Vidar Bakken Foto: Foto: Vidar Bakken

88 % fornøyde med hjemmetjenesten

Bydel Ullern har høy andel brukere som er fornøyde med hjemmetjenesten, men bydelsdirektøren har høyere mål.

ULLERN: 88 prosent svarer i en brukerundersøkelse at de er fornøyde eller svært fornøyde med hjemmetjenesten i bydelen. Med det havner Bydel Ullern midt på treet . 88 prosent er også snittet for Oslo.

Viser omsorg

Vi scorer høyt på de ansattes forhold til brukerne, som blant annet går på at de ansatte viser omsorg, at de hører på brukerne og blir behandlet med høflighet og respekt, samt at de overholder taushetsplikten. Samtidig er det andre områder hvor vi har forbedringspotensial, sier bydelsdirektør i Bydel Ullern, Thor-Even Strømme.

Mer hjelp

I likhet med andre bydeler scorer Ullern lavt på spørsmålet om muligheten for å få hjelp utover det som er avtalt.

Å få hjelp utover det som er avtalt er ressursavhengig og har med de økonomiske rammene å gjøre. Vi rapporterer videre til rådhuset at det er flere brukere som trenger mer hjelp enn avtalt. Noe vi kan ta tak i med en gang er at flere brukere ikke er fornøyde med den informasjon som blir gitt. Det dreier seg om informasjon om selve tjenestetilbudet, informasjon ved forsinkelse og informasjon om hva personalet skal gjøre. Dette skal følges opp av lederne i hjemmetjenesten og månedlig skal det rapporteres om hva som er blitt gjort på forbedringsområdene. Brukerundersøkelsen skal være et styringsparameter for hjemmetjenesten, sier Strømme.

Forskjellige hjelpere

I undersøkelsen sier flere brukere at de ikke er fornøyde med at de må forholde seg til forskjellige hjelpere.

Vi har mange brukere og vi jobber kontinuerlig med å ha færrest mulig hjelpere til å betjene den enkelte bruker. Jeg har stor forståelse for at brukere er misfornøyd med å måtte forholde seg til ulike hjelpere i hjemmet, sier Strømme.

Godt over 90 prosent

Strømme har en klar målsetting den neste tiden.

Jeg er ikke fornøyd med 88 prosent brukertilfredshet. Jeg ønsker å komme godt over 90 prosent og målet er å komme blant de tre beste bydelene, sier Strømme.

Bydel Ullern ligger i toppen når det gjelder antall private tilbydere i hjemmetjenesten. Cirka 40 prosent er private aktører.

Når det gjelder praktisk bistand scorer de private noe høyere enn de kommunale i brukerundersøkelsen, sier Strømme.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere