RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Grep om publikum: Kjetil André Aamodt hadde tydelig et godt grep om elevene som lyttet storøyd til hans historier fra en lang karriere.
Grep om publikum: Kjetil André Aamodt hadde tydelig et godt grep om elevene som lyttet storøyd til hans historier fra en lang karriere.

Aamodt motiverte elever

Tilbake på gamle trakter var Kjetil André Aamodt klar for å gi elevene ved Nordstrand videre-gående skole en real vitaminsprøytning mot høstslappheten.

Nordstrand: Kjetil André Aamodt gjestet tirsdag Nordstrand skole der han selv var elev da han ble trukket ut til å være med på landslaget i alpint i1988.

Etter den tid har det blitt minst 3000 kvelder på dobbeltrom med andre karer, sier Aamodt og refererer til de mange turene han har hatt sammen med landslagets andre utøvere.

Hard pedagog

Aamodt forteller om en barndom med hard jobbing, lite penger og prestasjonspress. Gjennom filmsnutter får elevene oppleve klipp fra barndommen og både seire og nederlag i Aamodts alpinkarriere, og latteren runger i gymsalen.

Foreldrene min gjorde alt de kunne for at søsteren min og jeg skulle utvikle oss. En dag jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle la være å trene fordi jeg hadde lagt andre planer sa pappa "Kos deg med det du skal gjøre, men du kommer til å miste gullet med to hundredeler fordi du ikke trente i dag". Han var en hard pedagog, men det lå enormt mye kjærlighet i bunn, forteller han.

Aamodt er opptatt av indre verdier og holdninger, ikke penger og suksess, som motivasjonsfaktorer for å jobbe for det man vil oppnå i livet.

Drivkraften min var at jeg elsker å konkurrere. Da jeg kom på landslaget ble jeg møtt av en gjeng umotiverte utøvere som var fornøyd med å være best i Norge. Landslaget hadde ikke vunnet internasjonalt siden Stein Eriksen i 1954. Ole Kristian Furuset var unntaket på laget. Han tok sinnssykt ansvar og ble første nordmann som brøt gjennom på nesten 40 år. Da sluttet de andre utøverne å le og begynte å trene i stedet, og fra 1991 til 2007 tok landslaget hele 55 medaljer, forteller Aamodt.

Viktige kulturbærere

Aamodt snakker om å skape en vinnerkultur, at individuelle utøvere må jobbe sammen og om kulturbærere.

Kanskje tenker man på den som er kulest i klassen som kulturbærer, men det er ikke nødvendigvis riktig. La alle få lov til å være kulturbærere i klassen. Lær av dem som jobber hardest, og la dere inspirere av hverandre. Talent handler ikke om hva man er født til, men hvor mye man øver og jobber for det. Ikke ta den letteste veien ut og tro du blir best, du må selv ta initiativ for å nå målene dine oppfordrer han.

Full motivasjon

Og elevene lot seg virkelig motivere av den garvete alpinisten.

Det var veldig engasjerende og inspirerende. Jeg forventet meg en pompøs, overlegen fyr, men det var han heldigvis ikke, sier Daniel Fosberg.

Foredraget hans viser at man må jobbe hardt for å nå sine mål og at arbeid gir resultater, sier Kristoffer Hannevig Larssen.

Jeg visste ikke at han hadde stått på helt siden han var fire. Jeg trodde han begynte med alpint sånn i 14-års alderen, fortsetter Fosberg.

Han var virkelig flink til å motivere, sier Kristian Høy Forsberg.

Ja, jeg fikk lyst til å jobbe hardt med absolutt alt. Og ikke minst fikk jeg skikkelig lyst til å begynne å stå på slalåm, nikker Hannevig Larssen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere