RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Elevene koste seg med natursti og poster. FOTO. ELISBETH C. WANG
Elevene koste seg med natursti og poster. FOTO. ELISBETH C. WANG

Adopterte elven

«Det er kjempegøy!»

LYSEJORDET: Hele skolen var samlet da Montessoriskolen Lyse skulle motta sitt adopsjonsbrev for en del av Lysakerelven.

Delen av Lysakerelven skolen nå har adoptert går fra Jarfyllingen til sletta på Lysejordet. Trine Johnsen fra Oslo Elveforum var hjertelig tilstede med selve adopsjonsmappen som skulle overrekkes rektor og elevene.

Men aller først stod det natursti og ni poster på programmet til elevene ved Montessoriskolen Lyse.

– Det er kjempegøy, og vi har allerede funnet mange poster, sier Jacob (10), mens resten av gruppe 1 nikker samtykkende.

– Det er gøy med poster, men det var litt vanskelig å finne noen av dem. Men, jeg tror vi har gjort det bra likevel, sier Benjamin (10).

Lærere på elvevandring

Rektor Bodil J. Houg stilte også opp i sporty antrekk på sletta ved Lysejordet. Hun forteller at det var Ullern Avis Akersposten som satte henne på ideen om elveadopsjon.

– Jeg leste at det skulle være et møte om elveadopsjon på Jar skole 29. april, hvor alle skolene langs Lysakerelven var aktuelle. Da inviterte jeg rett og slett meg selv til dette møtet og det er jeg glad for, smiler hun.

For å forberede lærerne ved Montessoriskolen Lyse på det som skulle skje tok hun likegodt lærerne med på elvevandring med selveste John E. Tibballs i Lysakervassdragets Venner.

– Vi har hatt et tett og flott samarbeid med Tibballs, og mannen er virkelig proppfull av spennende informasjon og opplysninger om dette området. For at elevene skal få størst mulig utbytte av adopsjonen var det viktig at lærerne ble godt opplyste i forkant av skolestart, sier hun.

– Innlemmes i lærerplanen

Og med vannmålingsutstyr som kan måle både luft, vann, løst oksygen og turbiditet (grumsethet) får barna ved Montessoriskolen nok å gjøre.

– Dette arbeidet skal innlemmes i lærerplanen og elva skal være sentral i både natur- og miljøfaget og kunst og håndverk. Vi skal virkelig bruke elva og lære barna å bli gode ivaretagere av naturen rundt dem, avslutter Houg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere