RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bilene gir ingen svar

Undersøkelser av de to bilene har ikke gitt klare svar på hvordan Sigrid Giskegjerde Schjetne (16) døde.

OSLO: De to bilene som den tiltalte 38-åringen disponerte, har gjennomgått svært grundige undersøkelser.

Det ble gjort enkelte funn som kan gi en antydning om hva som skjedde da 16-åringen forsvant fra Østensjø 5. august i fjor. Men til tross for svært grundig leting etter fingeravtrykk, biologiske spor og fibre i og på 38-åringens Citroën og en Volkswagen han lånte av en kamerat, har ikke politiet klart å konkludere med at hun ble påkjørt før hun ble bortført.

Aktor har ikke i tiltalen lagt til grunn at 38-åringen har kjørt på 16-åringen, men at han har bortført henne fra stedet ved en barnehage på Østensjø i Oslo, der skoene, en sokk og mobiltelefonen til 16-åringen ble funnet. Det er likevel dette stedet ingeniør Erik Aanerud i firmaet Rekon tok utgangspunkt i da han simulerte en eventuell påkjørsel.

Skadene forenelig med påkjørsel

Skadene på bilen til 38-åringen som er tiltalt i Sigrid-saken kan ha kommet under en påkjørsel, konkluderte han med i Oslo tingrett mandag formiddag.

Analyser av skadene på Citroënen - en bulk i forkant av panseret, en i bakkant og to knusningsskader på frontruta - viser at de kan ha kommet under et sammenstøt med en person som 168 centimeter høy og 55 kilo tung.

Disse målene er så å si identiske med Sigrid Giskegjerde Schjetnes (16).

– Men jeg kan ikke utelukke at skadene er blitt påført bilen på andre måter, sa Aanerud i retten.

Les også: Føler "en viss skyld" for Sigrids død

Mellom 20 og 50 km/t

Det forvirrer bildet ytterligere at det ikke er funnet skader på kroppen til 16-åringen som underbygger en teori om at hun første ble påkjørt og deretter bortført. Aanerud legger til grunn at bilen må ha holdt en hastighet mellom rundt 20 og 50 kilometer i timen under sammenstøtet.

Slike krefter ville mest sannsynlig påført beina og hodet til Sigrid betydelige skader.

I en tilleggsforklaring mandag formiddag, understreket rettsmedisiner og obdusent Per Hoff Olsen på ny at den lange tiden som gikk fra Sigrid døde til hun ble funnet, har gjort det svært vanskelig å undersøke kroppen.

Les også: Viste følelser i retten

Grundig vasket

Citroënen bar innvendig tydelig preg å ha blitt grundig vasket, noe som kan forklare hvorfor det ikke er funnet noe spor etter Sigrid inne i bilen. Det var nær sagt påfallende hvor lite støv og skitt som var å finne - spesielt i baksetet - på en så gammel bil, ifølge politioverbetjent Morten Weensvangen i Oslo politidistrikt.

– Vi fikk noen utslag for blod da vi gjorde våre undersøkelser, men da vi sendte disse til Folkehelseinstituttet for ytterligere undersøkelser, ble det ikke gjort funn, sa han.

Les også:  Tiltalte: – Jeg kastet medisinene i søpla og viste fingeren til psykiatrien

Fibre fra teltduken

Til sammen er det sendt inn nesten 200 prøver til grundigere undersøkelser fra de to bilene 38-åringen disponerte, uten at det er gjort funn som kan kaste et klart lys over dødsårsaken. Det ble imidlertid funnet tre små, grønne tekstilfibre i bagasjerommet til Volkswagenen, som aktor mener trolig stammer fra teltduken liket av Sigrid var pakket inn i da hun ble funnet.

Fibrene er så like de man har sammenlignet med fra teltduken at Kripos har konkludert med at det bare finnes hypotetisk tvil om at fibrene er identiske.

Senioringeniør Knut Endre Sjåstad poengterte imidlertid at han ikke kunne fastslå med sikkerhet at fibrene ikke kunne stamme fra et annet, identisk telt. 

Les også:

Sigrid-tiltalt tilbake på åstedene

Håper å få svar på vanskelige spørsmål

– Jeg ville ikke etterlatt meg så mange bevis

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere