RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gammel japaner møter ny koreaner i test. Duellen endte så godt som uavgjort.
Gammel japaner møter ny koreaner i test. Duellen endte så godt som uavgjort. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Bilkamp om familienes gunst

Knapt noe skiller disse to bilene - Mazda 6 og Hyundais nye i40.

Hyundai i40 og Mazda 6 har i stor grad felles forhandlernett og står ofte nær hverandre i samme bilbutikk. Sammen med bladet BILs testlag dro vi ut for å finne forskjellene. Testen endte med så godt som uavgjort. Tilsynelatende er utviklerne av de to bilene kokt i samme gryte.

Men vær ikke redd for å kjøpe katta i sekken: Både Hyundai og Mazda er solide familiebiler med garantert lang levetid og lave eierkostnader.

Hyundai i40

Dette er den koreanske bilprodusentens første tunge satsing i familiebilklassen, og de gjør det med ei stasjonsvogn som kan måle seg med de beste i klassen, moderne og godt utstyrt som den er.

Bilen er faktisk så tøff å se på at designet hindrer sikten bakover og gjør den vanskelig å lukeparkere.

Men hva betyr det så lenge både ryggekamera og lydvarsel er på plass. I det hele tatt har denne bilen utstyret i orden – pakket rundt en typisk cockpitutformet førerplass.

Leser kantlinjen

Best av alt liker vi at kantlinjeleseren er koblet opp mot styringen og automatisk drar bilen inn på veien igjen, om føreren skulle være uoppmerksom eller sovne bak rattet.

I40 er akkurat like lang som Mazda 6, men har bedre plass i baksetet på grunn av større akselavstand. Pluss for digert glasstak som kan åpnes – og takk for varme i rattet.

129 hk og 310 Nm i dragkraft holder i massevis til vanlig kjøring. Testforbruk rett under 0,6 liter/mil regner vi som helt normalt i denne bilklassen.

Hyundai garanterer sine biler hakket bedre enn Mazda.

Mazda 6

Selv om dagens Mazda 6 snart skal skiftes ut med ny modell, hadde den fortjent en langt bedre skjebne enn en skyggefull tilværelse som den 69. mest kjøpte personbil i Norge. Til det er bilen altfor bra og fortsatt på høyde med flere av de mestselgende familiebilene.

Mazdaen kjører bra, og har et bedre understell enn i40. Eksempelvis styrer bilen best av de to, og den slår mindre i understellet på dårlig vei. Stort pluss for elektrisk oppvarmet frontrute, en komfort- og sikkerhetsdetalj Mazda har tatt med fra tiden sammen med Ford.

Mazda varsler også om biler i speilenes blindsone, og testbilen var utstyrt med lys som følger bilens bevegelser gjennom svingene. Flott. Men vi trekker for fislete og spinkelt ratt. Tykkere ratt gir bedre styreopplevelse.

Effektive bremser

Med stopplengde på 23,3 meter fra 80 km/t bremser Mazda 6 svært effektivt. Vi har også tidligere målt Mazda 6 til å være blant klassens beste i å bremse.

At Mazda 6 trekker på årene, merkes særlig på interiøret. Men funksjonaliteten holder mål, og vi noterer pluss for hendlene som enkelt vipper fram bakseteryggene til flatt gulv.

Nok en gang: Det er ikke bilens skyld at Mazda 6 selger så dårlig i Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere