RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bilist Stig Gabrielsen ved den skadete bilden i Pilestredet. FOTO: JULIE MESSEL
Bilist Stig Gabrielsen ved den skadete bilden i Pilestredet. FOTO: JULIE MESSEL

Ble påkjørt av brøytebil?

Bileieren ble overrasket over at den parkerte bilen hadde store skader.

FAGERBORG: Stig Gabrielsen (32) lot bilen stå noen dager øverst i Pilestredet i vinter for å spare miljøet. Da han skulle ta den i bruk igjen fant han en bil med store skader. Han mener det er opplagt at skadene er påført av en brøytebil. Men å få Oslo Vei til å innrømme skaden er en lang vei å gå. Åtte dager etter hadde de ikke engang møtt ham.

Rutiner

- Bilen ble skadet torsdag 26.februar. Siden har jeg forsøkt å få kontakt med noen i Oslo Vei som kan se på skaden og vurdere hvem som har ansvaret, uten hell, sier Stig Gabrielsen oppgitt. Han synes det er underlig at ikke Oslo Vei har rutiner som sørger for at skader som meldes inn vurderes fortløpende.

- Jeg henvedte meg til Oslo Vei, siden de har ansvaret for brøyting i Oslo. De tar imidlertid ikke ansvaret, men viser til entreprenøren som har anbudet på brøyting i Bydel St.Hanshaugen. Som igjen henviser til en sjåfør jeg ikke får navnet på som må møte meg og se på skadene, for så å vurdere om han har ansvaret. Det opplever jeg som ansvarsfraskrivelse. Særlig når jeg ikke blir kontaktet til tross for gjentatte purringer, sier Gabrielsen.

Etter en uke ble han riktig nok kontaktet med beskjed om at bilen skulle bli besiktiget. Men på fredag hadde han fortsatt ikke møtt noen, og turte fortsatt ikke bruke bilen.

Bakskjerm ødelagt

- Hele bakskjermen er ødelagt og den ene siden ripet opp. Dette er ikke gjort av noen personbil. Jeg er rimelig sikker på at det er måken på en brøytebil eller traktor som har voldet skadene. Det gikk frem av brøytekanten og skadene. Men jeg vil ikke kjøre en meter før jeg har fått vist frem bilen. Jeg vil ikke møte påstander om at skadene kan ha kommet andre steder enn mens bilen sto parkert, sier Gabrielsen.

Han jobber på Bryn, men velger offentlig transport hver dag til saken har fått sin løsning. Han frykter at han blir tvunget til å ta skaden på sin egen forsikring, selv om han er overbevist om at skaden er forvoldt av folk på jobb for Oslo Vei.

- Møtet med det offentlige i denne saken har vært helt håpløst. Jeg er skuffet og frustrert, sier Gabrielsen. Siden brøytingen foregår på natten sier det seg selv at det skjer skader uten vitner til stede.

- Jeg er sikker på at lignende ting skjer ofte, men at folk ikke orker å ta opp kampen, sier Stig Gabrielsen.

Ikke ansvar

Gabrielsen har fått svar fra Jan Kveen i Oslo Vei der det slås fast at det er veitrafikkloven som gjelder i slike saker. Det er et forhold mellom to parter, nemlig den som har påført enn annen part skade og den som har blitt påført skade.

Det Oslo Vei kan bidra med er å forsøke å fremskaffe hvem som har brøytet i den aktuelle gate på det tidspunkt skaden skjedde. Derfra blir det en sak mellom disse to parter. Jan Kveen sendte ballen videre til Yngvar Jahren som er hyret inn av Oslo Vei og har ansvar for brøytingen i bydelene Frogner, St. Hanshaugen, Grünerløkka og Sagene.

Han forteller at det skjer en god del skader på parkerte biler i forbindelse med brøyting. Når brøytemannskapene merker at de skader biler, så skal de legge igjen en lapp. Men det kan lett skje at de kommer borti en bil uten at de merker det.

- Det er den enkelte sjåføren som er juridisk ansvarlig, sier Jahren. Han sier dette er et problemområde. Brøytemannskapene ønsker ikke å ta på seg ansvaret for skader de ikke har skapt. Men Jahren bekrefter at det oppstår flere skader i vintre som i år med stor aktivitet, mye snø og mange parkerte biler.

Beklager

Jahren beklager at Stig Gabrielsen ikke ble kontaktet av sjåføren. Han sier Gabrielsen gikk helt riktig frem da han kontaktet Oslo Vei om skaden.

- Det er dit man skal henvende seg med skader. Så tar Oslo Vei kontakt med meg, og jeg finner frem til den som har ryddet snø i den veien det er snakk om, sier Jahren.

Dag Svenning i Oslo Vei bekrefter at det er de som har det overordnede ansvaret for brøyting i Oslo, og dermed skader som oppstår. Hver sak ender som en diskusjon mellom bileier og den enkelte brøytebilsjåfør, opplyser han. Svenning bekrefter at det er flere ledd mellom Oslo Vei og sjåføren, og at det kan ta tid å finne rette vedkommende.

- Vi har ansvaret, men brøytebilsjåføren har det juridiske ansvaret, forklarer Svenning, som beklager at denne saken har tatt veldig lang tid til tross for gjentatte purringer fra Gabrielsens side. Han sier ordningen normalt fungerer veldig greit, og at partene vanligvis kommer til enighet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere