RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

RÅDYR: Saabs første egenutviklede firehjulstrekker blir også Saabs dyreste bil noen sinne i Norge. (Foto: Øivind Skar)
RÅDYR: Saabs første egenutviklede firehjulstrekker blir også Saabs dyreste bil noen sinne i Norge. (Foto: Øivind Skar) Foto: Axel Wierdemann

Blir Saab-la dyr

Saabs dyreste bil noensinne i Norge koster 915.800 kroner og trekker på alle fire hjul.

MARSEILLE: Saab kom sent til 4x4-festen, men svenskene medbrakte i det minste Haldex 4, et av de mest avanserte firehjulsdriftsystemer verden noen gang har sett.
Men akk så trist for norske bilkjøpere: Saab utviklet 4x4-bilen primært for amerikanske kunder. Det betyr stor motor (hele 280 hk), ekkelt høyt CO2-utslipp og bilavgifter som svir. Av en utsalgspris med automatgir på 915.800 kroner, grabber Kristin Halvorsen til seg 546.187 kroner før du kan rulle smilende ut i snøføyka.

Henrik Bjerkelund, produktsjef hos Saab i Trollhättan, kan ikke få fullrost Haldex 4, som Saab naturligvis ikke er alene om. Du finner samme teknologi i blant annet VW Tiguan.
Haldex 4 er så bra fordi det kan styres i så mange retninger. Der andre leverandører har valgt å prioritere offroadegenskaper, er våre biler tunet mot normalkjøring. En 9-3 XWD trives faktisk aller best på norsk snøføre, sier Bjerklund.

Det faktum at 82,4 prosent av alle som kjøpte ny Saab i Norge i januar foretrakk en modell med dieselmotor får Bjerkelund bare til å trekke på skuldrene:
9-3 med diesel og firehjulstrekk står ikke øverst på vårt modellprogram, sier han. Derimot lover produktsjefen etanolvarianter i kombinasjon med 4x4. Men heller ikke etanolbiler får norske myndigheter til "å ta bølgen".

Saab vil i løpet av et par år skifte ut hele modellprogrammet. Allerede innen utgangen av året kan en ny og stor 9-5 være på plass, samtidig som SUV-en Saab skal bygge sammen med Cadillac i Mexico (Saab 9-4X) går i produksjon neste år. Også den får Haldex 4.
Deretter kommer en kompakt Saab, før 9-3 skiftes ut i 2010.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere