RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

RÅDYR: Saabs første egenutviklede firehjulstrekker blir også Saabs dyreste bil noen sinne i Norge. (Foto: Øivind Skar)
RÅDYR: Saabs første egenutviklede firehjulstrekker blir også Saabs dyreste bil noen sinne i Norge. (Foto: Øivind Skar) Foto: Axel Wierdemann

Blir Saab-la dyr

Saabs dyreste bil noensinne i Norge koster 915.800 kroner og trekker på alle fire hjul.

MARSEILLE: Saab kom sent til 4x4-festen, men svenskene medbrakte i det minste Haldex 4, et av de mest avanserte firehjulsdriftsystemer verden noen gang har sett.
Men akk så trist for norske bilkjøpere: Saab utviklet 4x4-bilen primært for amerikanske kunder. Det betyr stor motor (hele 280 hk), ekkelt høyt CO2-utslipp og bilavgifter som svir. Av en utsalgspris med automatgir på 915.800 kroner, grabber Kristin Halvorsen til seg 546.187 kroner før du kan rulle smilende ut i snøføyka.

Henrik Bjerkelund, produktsjef hos Saab i Trollhättan, kan ikke få fullrost Haldex 4, som Saab naturligvis ikke er alene om. Du finner samme teknologi i blant annet VW Tiguan.
Haldex 4 er så bra fordi det kan styres i så mange retninger. Der andre leverandører har valgt å prioritere offroadegenskaper, er våre biler tunet mot normalkjøring. En 9-3 XWD trives faktisk aller best på norsk snøføre, sier Bjerklund.

Det faktum at 82,4 prosent av alle som kjøpte ny Saab i Norge i januar foretrakk en modell med dieselmotor får Bjerkelund bare til å trekke på skuldrene:
9-3 med diesel og firehjulstrekk står ikke øverst på vårt modellprogram, sier han. Derimot lover produktsjefen etanolvarianter i kombinasjon med 4x4. Men heller ikke etanolbiler får norske myndigheter til "å ta bølgen".

Saab vil i løpet av et par år skifte ut hele modellprogrammet. Allerede innen utgangen av året kan en ny og stor 9-5 være på plass, samtidig som SUV-en Saab skal bygge sammen med Cadillac i Mexico (Saab 9-4X) går i produksjon neste år. Også den får Haldex 4.
Deretter kommer en kompakt Saab, før 9-3 skiftes ut i 2010.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere