RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kampen står om stenging av veien, som beboerne mener er en boligvei, mens andre ser på den som en lokalvei. Foto: Vidar Bakken
Kampen står om stenging av veien, som beboerne mener er en boligvei, mens andre ser på den som en lokalvei. Foto: Vidar Bakken

Blir stengt inne

En stenging av Konventveien vil også få store følger for beboerne i Skøyen-området mener Skøyen vel.

SKØYEN: Man skal være klar over at Konventveien tar en stor del av lokaltrafikken. Da blir det feil å hevde at Konventveien og Hoffsveien er like gode alternativer. Hoffsveien er en gjennomfartsåre, som tar trafikk som primært skal opp i Smestadkrysset.

Det blir helt feil å stenge Konventveien og dermed lede lokaltrafikk inn den belastede Hoffsveien, hvor trafikken periodevis står helt stille i rushtiden, sier leder av Skøyen vel, Christian Sømme.

Låst i trafikken

Tidligere har beboere som bor på oversiden av det planlagte stengepunktet i Konventveien lagt vekt på at de får en vanskeligere vei til sine lokale tjenester og handlesenter.

Vi som kommer fra Skøyensiden bruker Konventveien for kjøring til blant annet barnehager og Skøyen skole eller andre tilbud. I stedet for å bruke den naturlige lokale veien vil vi bli låst fast i trafikken i Hoffsveien. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Konventveien med 30-sone, fartshumper og parkering nederst i Konventveien som også regulerer farten, egner seg godt som lokalvei, sier Sømme.

Han oppfatter det slik at Skøyen-beboere blir murt inne på alle kanter.

Vi må kjøre gjennom bomringen for å komme til postkontor og lokalbutikker. Vi må kjøre til Frogner eller Majorstuen for å gjøre lokale innkjøp, hvis vi skal slippe bomringen. I tillegg skal vi tvinges inn i Hoffsveien for å få for eksempel barna til barnehage eller skole. Alternativet er å kjøre den lange veien om Majorstuen for å nå den lokale skolen eller barnehagen. Det er urimelig og unfair mot oss som trenger en lokal trafikkåre, sier Sømme.

Utdatert

Han mener at reguleringsplanen fra 1983 er utdatert.

Da den ble vedtatt for 26 år siden var det god kapasitet i Smestadkrysset og trafikken fløt lettere. De som står stille i Hoffsveien hver dag, vet at dette ikke lenger er tilfelle, sier Sømme.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere