RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bloggerne Jørgen Helland og Caroline Maria Nilsen har sett nærmere på dittOslo.no.
Bloggerne Jørgen Helland og Caroline Maria Nilsen har sett nærmere på dittOslo.no.

Bloggere vurderer dittOslo.no

Større bilder, færre kolonner og tydeligere redaksjonell prioritering er ønsket bak nytt utseende på dittOslo.no. Men hva mener bloggerne?

EGERTORGET: Mandag denne uka endret dittOslo.no og de tilhørende nettavisene noblad.no, akersposten.no, lokalavisen.no og nab.no utseende.

Medieelev på Bjerke videregående c har latt sitt kritiske blikk gå over dittoslo.no.

– Jeg liker at dere har en oversiktlig side, med god navigasjon og store bilder i artiklene. Og at været er helt øverst, sier hun.

Spesifisert søk

Caroline Maria er en aktiv mediebruker og skriver blant annet sin egen selvtitulerte blogg. Hun trekker også fram søkefunksjonen på dittOslo.no som et pluss.

– Når man søker på for eksempel «fotball» kan man tilpasse søket sitt med tidspunkt og innholdstype, noe jeg syns er veldig bra. Dette gjør det lettere å finne frem til det man vil.

Hun er i imidlertid ikke fornøyd med alt.

– Det som er litt negativt er at det er veldig mange artikler på forsiden. Når alt ligger så tett på hverandre kan det i tillegg bli litt rotete, sier hun. Dessuten peker hun på at siden er litt bred, slik at mini-pc-er og liknende må skrolle ti høyre eller venstre for å lese hele forsiden.

Andre ting Caroline Maria er fornøyd med er fanemenyene, kommentarfelt på artiklene og kontaktinformasjon nederst i «footeren».

LES MER: Hele vurderingen til Caroline Maria finner du her

Innholdsfokus

Redaktør for bloggen Kjøkkenfesten, Jørgen Helland, brukte noen minutter mandag på å titte på omleggingen.

– Det er noe som ikke stemmer. Men nå vet jeg ikke om det er fordi dere ikke var helt ferdige med omleggingen da jeg var innom, sier Helland.

Han jobber til daglig med internettmarkedsføring i Halogen som er et norsk konsulentselskap som gjør alt innen brukeropplevelser på nett. De har litt over 50 ansatte og holder til på Tullinløkka.

Selv bor han i Bydel St. Hanshaugen og leser dittOslos printutgave som kommer gratis hver torsdag på dørmatta der han bor.

Oslonyheter og mikronyheter fra nærmiljøet er grunnen til at han leser avisa.

Det er innholdet som står mest i hodet på Helland og han etterlyser muligheten for å abonnere på enda mer spesifikk RSS-feed fra nettavisen. I dag kan leserne sette opp RSS-feeder fra seksjonssider. Som for eksempel dittoslo.no/nyheter.

HVA SYNS DU?
Si din mening i kommentarfeltet under artikkelen

Konvensjonell

Kjøkkenfestenredaktøren peker på effekten av å være konvensjonell versus å være fleksibel eller overraske.

For eksempel er det ingen link med teksten «les mer» eller «les saken» under sakene med den nye layouten.

– Folk leser nettaviser basert på vaner i stor grad. Når du bryter med de vanlige konvensjonelle tingene, må det tilby noe ellers, sier Helland.

Bedre opplevelser

Det er ikke bare dittOslo.no som har fått nytt utseende. Også de andre avisene i Edda Medias portefølje framstår i ny drakt.

Målet til mediekonsernet er at journalistikken skal komme tydeligere fram og at brukerne få bedre opplevelser.

– Vi kaster ut kolonnene på forsidene, går fra et loddrett til et vannrett design. Journalistikken skal styre hvordan forsidene ser ut, og annonsestørrelsene følger den nye bransjestandarden, skriver Tord Selmer Nedrelid, som jobber som redaksjonell utvikler i Edda Medias Medielab.

Forsiden, seksjonssidene, artikkelmalen, menyer, navigasjon og bildegallerier har fått nytt utseende.

– Forskjellene fra avis til avis kan være store, siden fleksibilitet har vært et av de viktigste målene, skriver Nedrelid.

 

HVA SYNS DU?
Si din mening i kommentarfeltet under artikkelen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere