RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bogstadveien: Gi oss en idyllisk aveny til begeistring!

Det er viktig med innspill fra borgerne, flere gode innspill beriker debatten, vi må være modige nok til å tørre og bry oss. Det er viktig å få frem flest mulig muligheter i en stor sak som dette. Om Sivilarkitekt Anne M. Knap tror at undertegnede ikke er begeistret for trikk, er dette feil. Jeg er for trikk, men for alle oss som bor og ferdes i området her, er det kanskje unødvendig med både trikk og tunnelbane i Bogstadveien. Det må være en mer fornuftig kollektivpolitikk å heller se på hvordan vi kan videreutvide trikketilbudet andre steder i byen vår, hvor behovet er større enn her i Bogstadveien hvor vi har T-banen rett under trikken.

Majorstuen Vel er i fronten når det gjelder planlagt opprusting av Bogstadveien og Hegdehaugsveien. Vi er flere og flere som nå etter grundige overveielser er kommet til at tiden er moden for å tenke helhetlig, nytt og alternativt. Mer miljøvennlig og fremtidsrettet til glede for beboer og andre som ferdes her. Det er helt avgjørende for å ivareta beboernes og samfunnets interesser at vi fremover får en annen, åpen og inkluderende prosess, slik at ikke Veivesenet, Sporveiene eller Plan- og bygningsetaten tar over styringen med den videre vurderingen av opprustingsforslaget og selv trekker konklusjonene, i et byråkratisk narrespill.

Urban og effektiv T-bane er selve ryggraden i hovedstadens kollektivtrafikk og forbinder folkerike forsteder i vest, nord, øst og syd med byens travle sentrum. I tillegg fungerer fellesstrekningen mellom Majorstuen og Tøyen som en travel storbymetro med hyppige avganger og rask forbindelse gjennom bykjernens mest sentrale strøk. Med en ny tverrforbindelse langs deler av Ring III vil T-baneringen etter hvert binde byen enda bedre sammen til glede for alle reisende. Med t-banen kommer vi raskt og bekvemt rundt om kring i store deler av Oslo og etter hver flere steder utenbys. I Oslopakke III er det satt av 850 millioner til oppgradering av fellestunnelen mellom Nationaltheatret og Majorstuen, og nye Homansbyen T-banestasjon er tilgodesett med 700 millioner. T-banen er Oslos mest foretrukne befordringsmiddel, med 5 linjer, høyest regularitet med og med et kommende anslag på ca 100 millioner reisende i 2008.

Vi er overbevist om at befolkningen i fremtiden nettopp vil prioritere miljøgevinstene ved å frigjøre Bogstadveien og Hegdehaugsveien fra gjennomgående biltrafikk og en trikk som så å si kjører på taket av T-banen. Vi vil bruke det frigjorte gatearealet til å skape grønne, frodige oaser. Gjøre Bogstadveien og Hegdehaugsveien til triveligere strøk. Tenk oss en vakker, trygg og funksjonell fotgjengeraveny fra Majorstuen til Slottsparken, med store etterlengtete fotgjengerprioriterte områder gjennom en promenadegate med butikker og serveringssteder, med mange trær, busker og blomster, fontener og springvann, parkbenker i idylliske sittegrupper, små torg og trygge lekeplasser for barn.

De to nye T-banestasjoner, Majorstuen og Homansbyen, muliggjør våre visjoner og gir oss et unikt kollektivtilbud med "trikkeholdeplasser" som alltid er tørre og aldri glatte, med perrong som flukter med gulvet. "Trikkeholdeplasser" som er, godt opplyst, varme om vinteren og svale om sommeren. Tenk oss en holdeplass hvor vi kan kjøre rett ombord i nye moderne T-banevogner med barnevogn og rullestol, uten å be noen om hjelp. Tenk oss en "trikkeholdeplass" og uten biler som spruter søle eller snøslaps på oss mens vi venter på en trikk som har kjørt seg fast bak en feilparkert bil. Tenk oss en holdeplass hvor vi slipper å vasse gjennom sølepytter eller krabbe over brøytekanter. Og når vi får på plass de to nye T-banestasjonene, kan vi få hele 4-5 nye moderne T-baneadkomster med universell utforming (tilgjengelighet for alle) på strekningen Majorstuen-Parkveien.

Universell utforming er derfor en viktig premiss i prosjektet "Stasjoner og tilgjengelighet T-bane". Metrostandard er den standard som Sporveien ønsker for det fremtidige T-banetilbudet og innebærer betydelig økt komfort og vesentlig bedret tilgjengelighet for de reisende. Vi må ta intensjonene med Oslo-pakke III på alvor og utnytte de mulighetene som opprustingen av tunnelbanenettet kan gi oss å flytte kollektivtrafikken i Hegdehaugsveien og Bogstadveien under bakken.

Trikken som del av gatemiljøet, er mange opptatt av. Det er sterkt delte meninger om trikken i et gatebilde som vårt, og det er ikke alle som setter pris på de store, tunge og støyende trikkene vi har i dag. I Skovveien opplever vi at Sporveiens forslag om ny trikketrasé der, engasjerer mange. Etter hva vi skjønner så oversvømmes ikke Sporveiene, verken av beboere eller handelsnæringen i Skovveien, med blomster og velkomsthilsener for ny trikketrasé i Skovveien. I Skovveien kjemper "alle" for å bevare de kvalitetene de i dag har, de ser ikke på trikken som en miljømessig berikelse i sin gate.

Byrådet har lovet at nye Majorstuen T-banestasjon skal plasseres i området under Valkyrie plass og Majorstukrysset, som på alle måter er den mest optimale lokaliseringen for landets andre eller tredje største trafikknutepunkt. Vi vet også at både Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet arbeider sterkt for, og prioriterer dette, nettopp for å gi byens borgere og næringsliv et topp moderne kollektivtilbud i vårt område. Selv om det tar litt tid må vi kunne være trygge på investeringsmidler blir bevilget, og vi forventer at byrådet står ved sine løfter.

Vår felles bekymring for mangfoldet i Bogstadveien og Hegdehaugsveien tar vi på alvor. Vi deler fullt ut Knaps bekymring om at kjedebutikkene overtar. Vi mener at strøksgaten trenger et stort miljømessig og visuelt løft. Fotgjengeraksen fra Majorstuen til sentrum går i Bogstadveien og Hegdehaugsveien. De som bor i og i strøket nær gaten bruker den til rekreasjon, til en spasertur med windowshopping, en prat på hjørnet eller en kopp espresso.

Derfor bør gaten utformes ut fra beboerers og myke trafikanters ønsker og behov, med store fotgjengerprioriterte områder til ferdsel og rekreasjon. Handelsnæringen må tilpasse seg til dette. Jeg mener at vi skal ta truslene om handelslekkasje med stor ro og ønske de som truer med flytte fra byens triveligste område og hyggeligste befolkning, lykke til videre.

Svein Danielsen
Leder, Majorstuen Vel

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere